Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Assumpta Duran Oller
Assumpta Duran Oller
Membre del secretariat d’Escola Rural de Catalunya i co-coordinadora de l’Observatori de l’educació Rural Catalana
Sóc mestra d’escola rural des de fa més de 30 anys, membre del secretariat d’Escola Rural de Catalunya i co-coordinadora de l’Observatori de l’educació Rural Catalana.

Les tres coses que he après

1

La reflexió pedagògica i el treball en grup entre els docents

És fonamental en el disseny de noves experiències, en el replanteig del propi treball, en la millora de les estratègies de treball col•lectives,... Per a fer escola cal, indiscutiblement, el treball en equip en el si dels centres i en un col•lectiu més ampli. Compartir experiències i acostar punts de vista resulta fonamental, tant per a millorar la pràctica docent com per a millorar com a subjectes educadors. Hem de ser-ne conscients i promoure des de les direccions dels centres totes aquelles iniciatives que ens permetin aquest treball col•laboratiu. Cal crear temps i espais dedicats única i exclusivament a aquesta tasca, sense pressions externes de l’administració per aconseguir resultats immediats i, molt menys, documents que de vegades són de dubtosa utilitat.
2

Posar el centre d’atenció de l’escola a l’aula, el treball i els processos que s’hi duen a terme

Tot i que aquestes premisses ens semblen clares molt sovint el nostre treball de mestres es centra més en els continguts, en allò que cal que els alumnes aprenguin i no dediquem prou esforç i atenció a crear contextos prou significatius on aquests continguts tinguin plenament sentit i siguin realment percebuts com a útils. Conèixer més i millor com aprenen els nois i les noies i treballar per a crear les condicions idònies perquè es dugui a terme un bon aprenentatge en el si del grup classe ha de ser una de les prioritats de l’escola d’avui i de demà.
3

Formació inicial i permanent de qualitat i a l’abast

En el dia a dia les mestres topem amb reptes que sovint no sabem afrontar per manca de recursos personals. Sembla un tòpic, el de la formació, però és real, tanmateix. En el cas de l’escola rural s’evidencia clarament la necessitat formativa ja que l’aula planteja reptes difícilment assolibles amb una formació tradicional. Encara som lluny de que les estratègies actives i participatives estiguin plenament esteses i es duguin a terme a la majoria d’aules rurals. Així com el fet de treballar situacions competencials. I no parlem ja de l’avaluació... Cal implicació i formació per a sortir de l’atzucac.
Altres veus de la comunitat educativa
Marina Sambola Palau Marina Sambola Palau
Mestra
Mirar
Mònica Coll Llastarri Mònica Coll Llastarri
Infermera
PARTICIPACIÓ ACTIVA
Marta Casas Castañé Marta Casas Castañé
Antropòloga, especialitzada en...
Tothom té cabuda a l'aula
Míriam LLadós Gómez Míriam LLadós Gómez
Diplomada en Treball Social
Imaginació
Ana Ayuste González Ana Ayuste González
Titular d'Universitat
L’aprenentatge permanent com una tasca personal i social...
Isabel Sierra Navarro Isabel Sierra Navarro
Directora Programes Benestar i...
Els inicis
Francesc Balagué Francesc Balagué
Invesitigador i Formador,...
Oberta al món

Més informació