Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Carles Monereo Font
Carles Monereo Font
Professor de Psicologia de l'Educació a la Universitat Autònoma de Barcelona

Sóc professor de Psicologia de l’Educació a la Universitat Autònoma de Barcelona i coordinador de l’equip de recerca SINTE i d’innovació SINTEdi. Les meves publicacions i recerques giren al voltant de la formació de la identitat del aprenent i el docent, l’ensenyament i avaluació d’estratègies i competències i l’assessorament psicoeducatiu.

Equip de recerca SINTE: http://www.sinte.es/
Equip d'Innovació SINTEdi: http://www.sintedi.com/

Les tres coses que he après

1

Mai aprenem sols

La nostra ment és una societat paral•lela on diferents veus dialoguen. Algunes d’aquestes veus són versions de nosaltres (alumne, amic, fill, treballador...), altres són veus de persones que invoquem dins nostre (familiars, professors, pensadors...). Aprendre és la conseqüència del diàleg públic amb altres veus (interacció social) i del diàleg privat dins la nostre ment. En aquest sentit la ment funciona com un laboratori social on podem planificar, debatre, prendre consciencia, posar a prova les nostres idees, estratègies, sentiments, tot dialogant amb nosaltres i amb altres. En aquest procés ens posicionem com a aprenents i/o com a docents, és a dir construïm la nostre identitat d’aprenent i/o de docent. Per això és tan important incorporar a la nostre ment veus interessants, creatives, potents, amb les que dialogar i així poder ser més autònom, més estratègic, més competent.
2

Diguem com avalues i et diré com ensenyes i com aprenen els teus alumnes.

L’avaluació és una de les eines més poderosa per canviar les maneres d’aprendre i ensenyar. Si l’avaluació consisteix en proves que emfatitzen la memòria reproductiva, el professor s’inclinarà per verbalitzar i repetir molt a classe, i l’alumne per “empollar” sobre tot fets i conceptes. Si en canvi es tracte d’una avaluació autèntica que intenta valorar estratègies i competències, el docent optarà per utilitzar la resolució de problemes o el desenvolupament de projectes i l’alumne intentarà aprendre recursos que li permetin afrontar aquestes situacions. Si volem fer canvis innovadors, hauríem de començar canviant l’avaluació.
3

El docent que pot ser substituït per una tecnologia mereix que se’l substitueixi.

En una societat digital com la nostra el rol del docent ha de canviar. No podem seguir fent el que fa millor un ordinador connectat a Internet. Tot allò que és propi i definitori de la presencia d’un altre humà s’ha de potenciar a classe: debatre, argumentar, criticar, experimentar, negociar, ...en definitiva “co-m-prendre”, és a dir “a-prendre” amb l’ajuda d’altres i no només “prendre” informació que no ha passat pel sedàs del raonament.
Altres veus de la comunitat educativa
Neus Pagès Carbonell Neus Pagès Carbonell
Treballadora Social
Cal observar la vida
Josep Puy Juanico Josep Puy Juanico
Director pedagògic C.E. Gresol.-...
Defugir dels mites
Josep Manuel Prats Josep Manuel Prats
President - Fapel
Si la família tria de debò, s'implica
Xavier Sans Antolí Xavier Sans Antolí
Mestre
Qui ha de protagonitzar el procés educatiu
Antoni Badia Antoni Badia
Professor dels Estudis de...
Família i escola, pares i mestres
Beatriz Ballestín González Beatriz Ballestín González
Professora associada i...
La importància del concepte de vinculació per comprendre els...
Cristina Ramírez Roa Cristina Ramírez Roa
Professora de la Universitat de...
Enseñar implica comprensión, dedicación y aprendizaje continuos

Més informació