Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Carles Monereo Font
Carles Monereo Font
Professor de Psicologia de l'Educació a la Universitat Autònoma de Barcelona

Sóc professor de Psicologia de l’Educació a la Universitat Autònoma de Barcelona i coordinador de l’equip de recerca SINTE i d’innovació SINTEdi. Les meves publicacions i recerques giren al voltant de la formació de la identitat del aprenent i el docent, l’ensenyament i avaluació d’estratègies i competències i l’assessorament psicoeducatiu.

Equip de recerca SINTE: http://www.sinte.es/
Equip d'Innovació SINTEdi: http://www.sintedi.com/

Les tres coses que he après

1

Mai aprenem sols

La nostra ment és una societat paral•lela on diferents veus dialoguen. Algunes d’aquestes veus són versions de nosaltres (alumne, amic, fill, treballador...), altres són veus de persones que invoquem dins nostre (familiars, professors, pensadors...). Aprendre és la conseqüència del diàleg públic amb altres veus (interacció social) i del diàleg privat dins la nostre ment. En aquest sentit la ment funciona com un laboratori social on podem planificar, debatre, prendre consciencia, posar a prova les nostres idees, estratègies, sentiments, tot dialogant amb nosaltres i amb altres. En aquest procés ens posicionem com a aprenents i/o com a docents, és a dir construïm la nostre identitat d’aprenent i/o de docent. Per això és tan important incorporar a la nostre ment veus interessants, creatives, potents, amb les que dialogar i així poder ser més autònom, més estratègic, més competent.
2

Diguem com avalues i et diré com ensenyes i com aprenen els teus alumnes.

L’avaluació és una de les eines més poderosa per canviar les maneres d’aprendre i ensenyar. Si l’avaluació consisteix en proves que emfatitzen la memòria reproductiva, el professor s’inclinarà per verbalitzar i repetir molt a classe, i l’alumne per “empollar” sobre tot fets i conceptes. Si en canvi es tracte d’una avaluació autèntica que intenta valorar estratègies i competències, el docent optarà per utilitzar la resolució de problemes o el desenvolupament de projectes i l’alumne intentarà aprendre recursos que li permetin afrontar aquestes situacions. Si volem fer canvis innovadors, hauríem de començar canviant l’avaluació.
3

El docent que pot ser substituït per una tecnologia mereix que se’l substitueixi.

En una societat digital com la nostra el rol del docent ha de canviar. No podem seguir fent el que fa millor un ordinador connectat a Internet. Tot allò que és propi i definitori de la presencia d’un altre humà s’ha de potenciar a classe: debatre, argumentar, criticar, experimentar, negociar, ...en definitiva “co-m-prendre”, és a dir “a-prendre” amb l’ajuda d’altres i no només “prendre” informació que no ha passat pel sedàs del raonament.
Altres veus de la comunitat educativa
BLANCA PIEDRA ASTUDILLO
PROFESORA DE PRIMERO DE BASICA
ACOMPAÑAMIENTO EN LA EDUCACION
Xavier Martínez-Celorrio Xavier Martínez-Celorrio
Professor de Sociologia de l'...
Tasques i activitats desafiants per crear aprenentatges valuosos...
Artur Parcerisa Aran Artur Parcerisa Aran
Professor del Departament de...
Cal dedicar temps i espais per pensar en els per què
Josep Castillo Josep Castillo
professor i tutor de secundària i...
L'escola que no canvia el món el reprodueix i el justifica
Mariona Monterde i Farnés Mariona Monterde i Farnés
Mestra i Pedagoga
Una escola orientada a la comprensió del món i de les persones
Quim Brugué Torruella Quim Brugué Torruella
Catedràtic ciència política (...
Els alumnes no recorden les assignatures, recorden els professors
Mirta S. Lojo Suárez Mirta S. Lojo Suárez
Psicopedagoga. Doctora en Ciències...
La convivència en un entorn de respecte, comunicació i col•...

Més informació