Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Carles Monereo Font
Carles Monereo Font
Professor de Psicologia de l'Educació a la Universitat Autònoma de Barcelona

Sóc professor de Psicologia de l’Educació a la Universitat Autònoma de Barcelona i coordinador de l’equip de recerca SINTE i d’innovació SINTEdi. Les meves publicacions i recerques giren al voltant de la formació de la identitat del aprenent i el docent, l’ensenyament i avaluació d’estratègies i competències i l’assessorament psicoeducatiu.

Equip de recerca SINTE: http://www.sinte.es/
Equip d'Innovació SINTEdi: http://www.sintedi.com/

Les tres coses que he après

1

Mai aprenem sols

La nostra ment és una societat paral•lela on diferents veus dialoguen. Algunes d’aquestes veus són versions de nosaltres (alumne, amic, fill, treballador...), altres són veus de persones que invoquem dins nostre (familiars, professors, pensadors...). Aprendre és la conseqüència del diàleg públic amb altres veus (interacció social) i del diàleg privat dins la nostre ment. En aquest sentit la ment funciona com un laboratori social on podem planificar, debatre, prendre consciencia, posar a prova les nostres idees, estratègies, sentiments, tot dialogant amb nosaltres i amb altres. En aquest procés ens posicionem com a aprenents i/o com a docents, és a dir construïm la nostre identitat d’aprenent i/o de docent. Per això és tan important incorporar a la nostre ment veus interessants, creatives, potents, amb les que dialogar i així poder ser més autònom, més estratègic, més competent.
2

Diguem com avalues i et diré com ensenyes i com aprenen els teus alumnes.

L’avaluació és una de les eines més poderosa per canviar les maneres d’aprendre i ensenyar. Si l’avaluació consisteix en proves que emfatitzen la memòria reproductiva, el professor s’inclinarà per verbalitzar i repetir molt a classe, i l’alumne per “empollar” sobre tot fets i conceptes. Si en canvi es tracte d’una avaluació autèntica que intenta valorar estratègies i competències, el docent optarà per utilitzar la resolució de problemes o el desenvolupament de projectes i l’alumne intentarà aprendre recursos que li permetin afrontar aquestes situacions. Si volem fer canvis innovadors, hauríem de començar canviant l’avaluació.
3

El docent que pot ser substituït per una tecnologia mereix que se’l substitueixi.

En una societat digital com la nostra el rol del docent ha de canviar. No podem seguir fent el que fa millor un ordinador connectat a Internet. Tot allò que és propi i definitori de la presencia d’un altre humà s’ha de potenciar a classe: debatre, argumentar, criticar, experimentar, negociar, ...en definitiva “co-m-prendre”, és a dir “a-prendre” amb l’ajuda d’altres i no només “prendre” informació que no ha passat pel sedàs del raonament.
Altres veus de la comunitat educativa
Manel Rega Tallon Manel Rega Tallon
Técnic manteniment
Autonomía, respecte, valors.
Àngels Domingo Àngels Domingo
Doctora en Pedagogia i Directora...
Formació docent
Xavier de la Vega Gómez Xavier de la Vega Gómez
Director Secundària
Una emoció un aprenentatge
Ladislau Girona Flores Ladislau Girona Flores
Assessoria i Consultoria
Ethos-Passió
Marta Casas Castañé Marta Casas Castañé
Antropòloga, especialitzada en...
Tothom té cabuda a l'aula
Daniel Cassany Daniel Cassany
Docent i investigador
Més aprenentatge i menys ensenyament
Gemma Boix Pino Gemma Boix Pino
Directora de l'Escola La Farga
TOTS eduquem

Més informació