Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Carme Barba Corominas
Carme Barba Corominas
Mestra

Mestra, formadora de l’equip Àmbit TIC+C de l'ICE de la UAB i membre fundadora i vicepresidenta de la Comunitat Catalana de WebQuest. Formadora del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Escriptora: autora de Nens de Vidre (Editorial Columna, 1998),  coordinadora del llibre Ordinadors a les aules-La clau és la metodologia(Editorial Graó, 2010) Col·laboro  amb Nació Digital i amb MenorcaEdu21 "Un Pacte per l'educació".

Les tres coses que he après

1

Ser crítics per aprendre a mirar

Després de 30 anys de mestra he arribat a la conclusió que educar, si realment tenim clar què volem, no és pas tan complicat. A mi em va bé tenir sempre presents tres coses o objectius generals: ajudar els nois i noies a ser crítics, creatius i solidaris. Amb ser crítics vull dir que per aprendre cal saber mirar, observar i plantejar-se preguntes, no acceptant les coses com ens diuen que són. De ben petits tots pregunten el perquè de tot i sovint som els adults els que els fem perdre aquesta curiositat innata i els obliguem a adaptar-se. Sobretot l’escola ha estat molt de temps un lloc on rebre respostes a preguntes que ells no s’havien fet i a bandejar les que de debò els inquietaven. Però a l’escola ja no podem viure aïllats de la realitat , sobretot ara al segle XXI, en un món tan complex, hem de posar els alumnes en contacte com més aviat millor amb aquest món de dins i fora de l’escola, eliminant els murs que sovint els han separat. Hem de permetre que els alumnes explorin maneres de comprendre’l. L’observació, la reflexió, el debat, l’escolta atenta dels arguments dels altres, la formulació d’hipòtesis i saber contrastar la informació que reben constantment, són estratègies que els nostres nois i noies necessiten de manera urgent.
2

Ser creatius per saber transformar

Però ser crítics no els servirà de gaire, sinó no són creatius. Per resoldre els problemes amb els que es trobaran calen respostes noves, alternatives, innovacions, solucions. Cal estimular-los a pensar de manera diferent i agosarada i a aprendre dels errors. Qui comet errors no fracassa, només fracassen els que es rendeixen, els que es resignen. La creativitat no només en els camps artístics sinó en qualsevol faceta de la vida, noves maneres d’organitzar la societat, d’entendre l’economia, les relacions socials, etc. Perquè “tot està per fer i tot és possible”.
3

Ser solidaris per fer-ho bé

Però amb ser crítics i creatius tampoc n’hi ha prou , cal a més que siguin solidaris , cal que al plantejar-se problemes i al cercar solucions creatives ho facin pensant en el bé comú, en els drets humans, en la justícia i en la protecció del Planeta. Diu Howard Gardner, el científic que va formular la teoria de les Intel•ligències Múltiples, que desenvolupar-les si no es posen al servei del be comú no servirà de res. Aquestes tres “coses” han d’anar sempre unides i per això cal que les propostes didàctiques, que realitzem a l’aula no siguin una acumulació d’activitats fragmentades. Hem de treballar per projectes de comprensió, projectes telemàtics col•laboratius, amb APB, (aprenentatge per resolució de problemes) o amb webquestes que són maneres de treballar que parteixen de situacions del món real, que cal analitzar de manera col•laborativa per prendre decisions creatives. Cal treballar realitzant tasques complexes i contextualitzades, que tinguin sentit per a l’alumne i de les quals en resulti un producte, fruit de posar en joc una mirada crítica, creativa i solidària sobre ells mateixos, els altres i el món que els envolta.
Altres veus de la comunitat educativa
Ismael Sanz Labrador Ismael Sanz Labrador
Director del Instituto Nacional de...
Habilidades digitales
Elvira Borrell Closa Elvira Borrell Closa
inspectora d'educació
L'avaluació és tant un procés tècnic com ètic i social
Dionisio Romero Martínez Dionisio Romero Martínez
Estudiant de pedagogia de la UAB
Comprendre la complexitat de l'educació és clau per...
Carles Duarte Montserrat Carles Duarte Montserrat
President del CoNCA i director de...
La formació del caràcter
Carlos Guillermo Mena Ordóñez
Docente de séptimo grado de EGB
La educación no será una imposición.
Josep Maria Guinovart i Ferrero Josep Maria Guinovart i Ferrero
Mestre de primària
La importància del lligam emocional entre mestre i grup classe.
Mariona Monterde i Farnés Mariona Monterde i Farnés
Mestra i Pedagoga
Una escola orientada a la comprensió del món i de les persones

Més informació