Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Daniel Cassany
Daniel Cassany
Docent i investigador

Docent i investigador en llengua, discurs, comunicació i didàctica de la llengua

Universitat Pompeu Fabra

Les tres coses que he après

1

Més aprenentatge i menys ensenyament

Em sembla que aprenem sobretot el que necessitem, el que ens interessa, el que ens il·lusiona, el que ens pot fer més feliços... estigui o no inclòs en un currículum acadèmic, al llibre de text o a una biblioteca. Per això, la millor manera d'ensenyar és fixar-se en el que vol aprendre l'alumne, en el que li interessa, en allò que ja sap i que li pot permetre entendre el que no sap però li pot agradar. És mediar entre l'aprenent i els recursos i el programa. En això continuo sent molt humanista.
2

L'eina més poderosa és la conversa

Em refereixo a la conversa situada, autèntica, compartida, sentida, viscuda... entre algú que té interès a aprendre sobre alguna cosa i algú altre que sap el que l'altre vol aprendre. Pot ser un xat a la xarxa, un debat formal o una conversa de cafè. Pot ser una conversa sobre un llibre llegit, una pel·lícula, una excursió... És una conversa amb punts de vista diferents, amb les identitats i les mirades dels interlocutors, amb divergències, punts en comú, humor, simpatia...
3

El docent treballa amb l'alumne; l'alumne treballa amb la llengua.

Canvieu 'llengua' per la vostra disciplina. Aquesta és la divisa més rellevant que rescataria de tota la meva formació inicial i la que no ha perdut ni una unça de veritat. És la que recordo més dels meus mestres. La que m'he cregut més i he comprovat més cops que és veritat. Prefereixo un docent que sàpiga dialogar i organitzar una classe perquè l'aprenent sigui el centre, que no pas un que sàpiga molta llengua (o matemàtiques o història), però no tingui habilitats socials.
Altres veus de la comunitat educativa
Alex Castillo Navarro Alex Castillo Navarro
President Fapac,.
Versatilitat dels nens
María Lucrecia Tigse Caillagua María Lucrecia Tigse Caillagua
Docente de EGB
Educación para la vida
Roser Canals Cabau Roser Canals Cabau
professora de ciències socials i...
Les didàctiques específiques claus en la formació del professorat
Montse Palomar Montse Palomar
Professora Cicles Formatius
Aprendre
Carlos Guillermo Mena Ordóñez
Docente de séptimo grado de EGB
La Educación empieza por el ejemplo
Berta de Dios Garcia Berta de Dios Garcia
Professora d'anglès, tutora i...
La importància de les emocions
Jordi Pujadas Ribalta Jordi Pujadas Ribalta
Mestre i Orientador.
Acompanyem persones que creixen en societat

Més informació