Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Emili Avilés Cutillas
Emili Avilés Cutillas
Mestre de Primària
Sóc pare de família, mestre de Primària i especialista en Pedagogia Terapèutica per la Univ. Ramon Llull. Treballo com a mestre al col•legi La Farga de Sant Cugat del Vallès, des de fa 18 anys. Després d'haver treballat en diverses professions, i dedicar-me a l'educació no formal a l'Escola Esportiva Brafa, vaig veure que era fent el treball de mestre com podria servir millor els altres. I aquí em teniu!!!

Les tres coses que he après

1

Família i escola, claus de la millora de la societat

Famílies i escoles hem de trobar en una educació participativa, lliure i de qualitat la nostra més alta vocació. Cal que pares i mares veiem en les escoles dels nostres fills i filles un suport pacient i continuat en aquesta formació urgent, recolzats també per les administracions públiques. Quan a les famílies intentem viure aquelles bones pràctiques de respecte, treball, ordre i bona convivència, que demanem hi hagi a les nostres escoles, és llavors que construïm els pilars d'una educació en positiu, que facilita l'esforç de tots i fa superar els obstacles que puguin aparèixer.
2

La il•lusió dels educadors, arrel de la nostra professionalitat

Ens calen apreciacions que estiguin per sobre dels aspectes quantitatius. D'aquesta manera, podrem avaluar sense classificar, podrem descobrir fortaleses en els alumnes, orientar-los i estimular-los segons les seves capacitats i aficions, i així podran donar-ho tot i sobresortir. S'han de poder transmetre coneixements i mètodes de treball intel•lectual amb il•lusió renovada, amb un to encoratjador i reconfortant que faciliti el treball cooperatiu. Més que aprendre continguts (que òbviament s'han d'aprendre) és més important allò que possibiliti al llarg de la vida adquirir-los amb flexibilitat i un sa esperit crític, i adaptar-los al servei de la societat i de cada una de les persones que ens envolten. El professorat no és una part més d'un trencaclosques, és l'aglutinant i el coordinador de les peces, doncs té la suficient perspectiva anímica i afectiva, i la responsabilitat professional, per contribuir a que la vida i l'experiència dels nostres estudiants no siguin fets aïllats plens d'activitats inconnexes.
3

Alumnes lliures i responsables

L'alumnat ha de ser constructor d'un bon ambient escolar. Per això ens cal sempre confiança en ells, malgrat les dificultats pròpies o de l'entorn. Aquest clima de confiança afavoreix poder viure una llibertat responsable, mostrar una actitud solidària i fer millorar cadascú, imprescindible per a l'excel•lència. Hem de fer un esforç per a ensenyar en les nostres aules a considerar les coses i a raonar; no imposar-los una conducta, sinó mostrar-los els motius. Cimentaran així, en les seves accions assenyades, la seva capacitat de ser lliures i responsables. Pares, professors i alumnes, tant si som a l'escola pública, privada o concertada, millorem junts en aquesta aventura diària que és l'educació. Per això hem d'estar disposats a ajudar-nos i deixar-nos ajudar, amb un esforç amable i contagiós, amb una estima per la feina ben feta, que ens porti d'una manera habitual a compartir coneixement i experiència, i a gaudir amb això.
Altres veus de la comunitat educativa
ALBERT ARBÓS BERTRAN ALBERT ARBÓS BERTRAN
DEGÀ DE LA FACULTAT D'...
L'ensenyament ha d'alliberar la intel·ligència en...
Joan Vila Farràs Joan Vila Farràs
Secretari General d'...
La "sal" de l'educació és el tarannà proper de l...
Gemma Boix Pino Gemma Boix Pino
Directora de l'Escola La Farga
TOTS eduquem
María Lucrecia Tigse Caillagua María Lucrecia Tigse Caillagua
Docente de EGB
Educación para la vida
J. Gil J. Gil
Estudiant de màsters UAB i UOC
L'educació formal no limita la informal
Montserrat Gironell Montserrat Gironell
Mestre de Cicle Inicial
Educar per a la trascendència
Norman Longworth Norman Longworth
Professor, UNESCO Consultant on...
That the 2 most important populations who should know about...

Més informació