Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Emili Avilés Cutillas
Emili Avilés Cutillas
Mestre de Primària
Sóc pare de família, mestre de Primària i especialista en Pedagogia Terapèutica per la Univ. Ramon Llull. Treballo com a mestre al col•legi La Farga de Sant Cugat del Vallès, des de fa 18 anys. Després d'haver treballat en diverses professions, i dedicar-me a l'educació no formal a l'Escola Esportiva Brafa, vaig veure que era fent el treball de mestre com podria servir millor els altres. I aquí em teniu!!!

Les tres coses que he après

1

Família i escola, claus de la millora de la societat

Famílies i escoles hem de trobar en una educació participativa, lliure i de qualitat la nostra més alta vocació. Cal que pares i mares veiem en les escoles dels nostres fills i filles un suport pacient i continuat en aquesta formació urgent, recolzats també per les administracions públiques. Quan a les famílies intentem viure aquelles bones pràctiques de respecte, treball, ordre i bona convivència, que demanem hi hagi a les nostres escoles, és llavors que construïm els pilars d'una educació en positiu, que facilita l'esforç de tots i fa superar els obstacles que puguin aparèixer.
2

La il•lusió dels educadors, arrel de la nostra professionalitat

Ens calen apreciacions que estiguin per sobre dels aspectes quantitatius. D'aquesta manera, podrem avaluar sense classificar, podrem descobrir fortaleses en els alumnes, orientar-los i estimular-los segons les seves capacitats i aficions, i així podran donar-ho tot i sobresortir. S'han de poder transmetre coneixements i mètodes de treball intel•lectual amb il•lusió renovada, amb un to encoratjador i reconfortant que faciliti el treball cooperatiu. Més que aprendre continguts (que òbviament s'han d'aprendre) és més important allò que possibiliti al llarg de la vida adquirir-los amb flexibilitat i un sa esperit crític, i adaptar-los al servei de la societat i de cada una de les persones que ens envolten. El professorat no és una part més d'un trencaclosques, és l'aglutinant i el coordinador de les peces, doncs té la suficient perspectiva anímica i afectiva, i la responsabilitat professional, per contribuir a que la vida i l'experiència dels nostres estudiants no siguin fets aïllats plens d'activitats inconnexes.
3

Alumnes lliures i responsables

L'alumnat ha de ser constructor d'un bon ambient escolar. Per això ens cal sempre confiança en ells, malgrat les dificultats pròpies o de l'entorn. Aquest clima de confiança afavoreix poder viure una llibertat responsable, mostrar una actitud solidària i fer millorar cadascú, imprescindible per a l'excel•lència. Hem de fer un esforç per a ensenyar en les nostres aules a considerar les coses i a raonar; no imposar-los una conducta, sinó mostrar-los els motius. Cimentaran així, en les seves accions assenyades, la seva capacitat de ser lliures i responsables. Pares, professors i alumnes, tant si som a l'escola pública, privada o concertada, millorem junts en aquesta aventura diària que és l'educació. Per això hem d'estar disposats a ajudar-nos i deixar-nos ajudar, amb un esforç amable i contagiós, amb una estima per la feina ben feta, que ens porti d'una manera habitual a compartir coneixement i experiència, i a gaudir amb això.
Altres veus de la comunitat educativa
Lluís Vallvé Cordomí Lluís Vallvé Cordomí
Mestre i responsable Programes de...
He après a esperar
Libo Luna Márquez Libo Luna Márquez
Cap del servei d'educació de...
Invertir en educació és invertir en un futur millor
Òscar Montes i Esteve Òscar Montes i Esteve
Informàtic
Implicació de les famílies
Josep Maria Guinovart i Ferrero Josep Maria Guinovart i Ferrero
Mestre de primària
La importància del lligam emocional entre mestre i grup classe.
Victòria Oliu Subiranas Victòria Oliu Subiranas
Professora de matemàtiques a ESO i...
Preguntar i escoltar a l'alumnat
Jordi Domènech Casal Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador...
Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo
Montserrat Ballarín Espuña Montserrat Ballarín Espuña
Professora titular de dret...
Més concienciació social sobre el valor d'invertir en...

Més informació