Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Joan Padrós Rodríguez
Joan Padrós Rodríguez
President de l'Associació Espiral, Educació i Tecnologia
Sóc Joan Padrós, colomenc i biòleg. Professor i director del CFA Palau de Mar, on imparteixo classes de Ciències, matemàtiques i informàtica, Consultor de Competències en Tecnologies de la Informació i la Comunicació a la Universitat Oberta de Catalunya i he desenvolupat diferents càrrecs en Espiral, Educació i Tecnologia, associació que ara pressideixo. Sóc l'autor de l'estudi "El Projecte EduCAT1x1. Què en pensen els implicats"

Les tres coses que he après

1

Una escola connectada

En una societat hiperconectada, l'escola no pot romandre aïllada i, en molts casos, ancorada en formes de fer que ja han estat superades. Els centres educatius han de ser presents a la Xarxa, ser-ne un node més, i participar en projectes col·laboratius que impliquin a tots els sectors (equips directius, docents, personal de suport, PAS i, molt especialment, l'alumnat). S'han d'establir projectes participatius entre diferents centres educatius, de l'entorn més proper i d'indrets llunyans; però també amb les administracions, amb el món de l'empresa, amb les entitats socials i molt especialment amb les famílies. Cal que els estudiants aprenguin a estar presents a la Xarxa, tot forjant la seva identitat digital, i a desenvolupar-se en els entorns i amb les eines pròpies de la Societat del Coneixement.
2

L'alumnat com a protagonista del seu aprenentatge

L'escola ha de fomentar la creativitat, el pensament creatiu i la reflexió, per damunt de tot. Ha de potenciar les intel·ligències múltiples, mitjançant una educació personalitzada, que situï l'estudiant al centre del seu procés d'aprenentatge. Un procés que s'ha de basar en la interacció de l'estudiant amb múltiples fonts de coneixements, en formats diversos i en llenguatges diferents. L'alumnat ha d'estar en disposició de prendre decisions sobre el seu aprenentatge a partir d'una avaluació/autoavaluació que li proporcioni els criteris per a fer-ho
3

Cal repensar el model

Si treballem per competències cal avaluar per competències. Si treballem per competències cal organitzar el sistema escolar (horaris, espais -físics i virtuals-, continguts, objectius, departaments i seminaris...) i adequar-lo al treball per competències. Cal repensar la distribució de l'alumnat, establint criteris d'agrupament per coneixements previs i per ritmes d'aprenentatge, allunyant-nos del criteri de l'edat biològica. Cal superar el model d'una hora, un grup classe, un docent, com a organització bàsica del sistema escolar. Cal repensar el rol del docents i la forma de relacionar-se amb l'alumnat. Cal ser atrevits com a societat i cercar nous camins que ens permetin reduir inassumibles valors de fracàs escolar, per a una societat que vol ser capdavantera en la generació de coneixement.
Altres veus de la comunitat educativa
Alba Molas Rifà Alba Molas Rifà
Empresaria i Directora/Gerent de...
L'educació és basica pel nostre país
Anna Agramont Llinàs Anna Agramont Llinàs
I+D
L'educació en sí, és un projecte sense fi en constant...
Nancy Auquilla Galán Nancy Auquilla Galán
Docente
Educación transformada
Ramon Terrassa i Cusí Ramon Terrassa i Cusí
Director general d'Acció...
El sentit de comunitat.
Júlia Masip Serra Júlia Masip Serra
Psicòloga de Serveis Socials....
Importància de la transmissió/herència familiar
Rafael Bisquerra Rafael Bisquerra
Catedràtic d'Orientació...
Educació integral.
Óscar Chaparro Carrera Óscar Chaparro Carrera
Etudiant de doble grau d'...
El respecte a les necessitats de cadascú

Més informació