Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Josep Bargalló Valls
Josep Bargalló Valls
Formador. Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Rovira i Virgili
Torredembarra (1958). Llicenciat en Filologia (UB) i Màster en Estudis Catalans (URV). Catedràtic de Secundària. Coordinador de l'àmbit no universitari de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Rovira i Virgili (des de 2011) . Coordinador acadèmic del Postgrau d'Especialista Universitari en Direcció i Gestió de Centres Educatius (URV). He estat estat director d'institut de batxillerat i, també, conseller del Govern de la Generalitat (d'Ensenyament ni mesos, entre 2003 i 2004; i Primer una mica més, entre 2004 i 2006). Abans, vaig estar al Parlament, com a portaveu en temes d'ensenyament i cultura d'ERC.

Les tres coses que he après

1

Aprendre a aprendre

A finals del segle XX, la UNESCO ens recordava que els quatre pilars de l'educació havien de ser: aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a conviure i aprendre a ser. I que l'aprenentatge no s'atura mai. Que sempre aprenem i sempre hem d'aprendre. Aprendre a aprendre és, sens dubte, la millor eina per a aquest aprenentatge al llarg de la vida, el fonament formatiu i intel·lectual del professional de l'educació. Però també el fonament personal. En una situació com la d'avui (tampoc tants anys desrpés de l'informe de la UNESCO, però en una realitat social, i cultural ben diferent), els professionals de l'educació aprenen a aprendre dia a dia, amb esforç -individualment i col·lectivament- i molt sovint sense cap reconeixement -de vegades amb entrebancs i tot. Perquè la realitat no és estantissa i s'imposa. Perquè la societat necessita d'un educació inclusiva i activa. Perquè sabem que és el millor camí per poder ensenyar. Formar. Construir. Conduir.
2

Aprendre a ensenyar

L'etimologia d'ensenyar (feblesa de filòleg) ens du, precisament, a obrir camí, orientar, conduir. Algú ha dit que ensenyar és aprendre dues vegades. I, certament, la reflexió necessària, el debat i la crítica, l'acompanyament, la cerca constant, l'esforç, el dubte, l'afirmació... que comporten ensenyar són camins constants d'aprenentatge. I ara més que mai. No només per les noves tecnologies i tot el canvi en l'accés a la informació i la seva transmissió i valoració que contenen. També perquè la nova cultura de la nova societat que estem dibuixant -que ens dibuixa la realitat i les seves necessitats- ens hi du. Aprendre a ensenyar, a orientar, a conduir, a formar...doncs, és clau en el procés d'aprendre a aprendre. De sempre que he après més quan miro d'ensenyar que quan intento d'aprendre. Si és que no és el mateix, dues cares de la mateixa moneda. Allò de Saussure, del continent i el contingut (i perdoneu el retorn del filòleg)
3

Ensenyar a aprendre

Si vaig començar mirant d'aprendre a ensenyar, ara intento d'ensenyar a aprendre. Millor dit, de participar en el procés de conducció d'ensenyar a aprendre. I no deixa de ser una paradoxa que, al final, estigui en el començament del procés. I, si el nostre sistema educatiu és ple d'excel·lències -les dels seus professionals al capdavant-, té la seva major mancança en aquest inici: encara no hem sabut sostreure'ns del tot de pretendre -i sense massa èxit, evidentment- ensenyar a ensenyar a les generacions de joves que, a l'escola i a l'institut, hauran d'aprendre a aprendre per poder ser uns bons docents, uns bons mestres, uns bons professors. Uns bons ensenyants. La força del sistema rau en què, malgrat tot, molts ho seran. Ara, imaginem-nos que, a més, els hi conduíssim des de bon començament i els acompanyéssim fins al final. De fet, en el procés constituent que vivim ho podem intentar amb més força que mai. I amb més èxit.
Altres veus de la comunitat educativa
Noemí Sas Castilleja Noemí Sas Castilleja
Gestora cultural.
DIWO també (i sobretot en) educació
María del Rosario Comerón Mateos María del Rosario Comerón Mateos
Maestra
El conocimiento se construye compartiendo
Jordi Domènech Casal Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador...
Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo
Alejandro Paniagua Rodriguez Alejandro Paniagua Rodriguez
Mestre i Investigador Predoctoral...
Per una nova Economia Política de l'escola
Miquel Gené Molins Miquel Gené Molins
Professor de secundària
La participació de les famílies
FANNY AUQUILLA PACURUCU FANNY AUQUILLA PACURUCU
PSICÓLOGA CLÍNICA
LA EDUCACIÓN ES DIVERTIDA
Joan Padrós Rodríguez Joan Padrós Rodríguez
President de l'Associació...
Una escola connectada

Més informació