Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Laia Pineda Rüegg
Laia Pineda Rüegg
Cap de Projectes en Educació

Mare de tres fills, treballa a la Fundació Jaume Bofill, una entitat orientada a millorar l'educació. Sociòloga de formació. Si en voleu saber més, seguiu-me al Twitter @laiapineda

Les tres coses que he après

1

Educar és reconèixer l’altre

Educar és aconseguir connectar amb l’altre. Comunicar-s’hi amb sentit i orientació. Sabent quin és el camí que volem emprendre. No és tan important a on ens farà arribar. Educar és creuar un pont invisible cap a l’altre que no parteix de l’intel•lecte (i aquest ha estat per mi un dels millors descobriments!) sinó de l’emoció. L’emoció que et vincula a aquella persona i la fa important per a tu. Reconèixer vol dir que l’altre m’importa, que la seva persona té un valor per a mi. L’escolto, l’observo i desitjo el millor per a ella. Sense aquesta base d’estima i reconeixement mutu, no hi pot haver educació.
2

Jo t’educo, tu m’eduques, nosaltres ens eduquem...

He après que l’educació no és un procés unidireccional sinó que a qui jo educo, també m’educa a mi. M’agrada pensar que sóc una mestra per als meus fills alhora que ells són mestres per a mi. M’agrada pensar que educo els meus amics i col•legues alhora que ells m’eduquen a mi. Entre tots ens "formem" (en el sentit de donar forma) i ens "deformem" (en el sentit de canviar-la) en un procés dinàmic i constant.
3

7% missatge, 38% to de veu, 55% comunicació no verbal

Uns percentatges reveladors: en la comunicació (la base de l’educació) no importa tant què diem, sinó com ho diem. El que tant ens esmercem a dir en les millors paraules, de ben poc val si no ho vestim amb la veu i el gest adequats a cada circumstància. Quina gran oportunitat de tenir-ho present quan ens comuniquem amb l’altre amb voluntat educadora! Menys paraules, més mirar i més atenció a la veu i el cos. Des de l’autenticitat, per descomptat.
Altres veus de la comunitat educativa
Raül Manzano Tovar Raül Manzano Tovar
Mestre
Una educació per al sentit - l’aprenentatge i la convivència-
Antònia Darnés Surroca Antònia Darnés Surroca
Psicopedagoga, Escola Andorrana,...
Només amb una escola pública forta, majoritària i prestigiada...
Claudia Vallvé Claudia Vallvé
Sociòloga. Sòcia de Xarxa...
Saber és voler
José Saturnino Martínez García José Saturnino Martínez García
Doctor/Sociólogo
El papel limitado de la escuela
Neus Pagès Carbonell Neus Pagès Carbonell
Treballadora Social
Cal observar la vida
Xavier Martí i Renom Xavier Martí i Renom
Director d'Innovació
El món es mou per energia i evoluciona pel coneixement
MARTA ANGERRI FEU MARTA ANGERRI FEU
SECRETÀRIA GENERAL DEL CERCLE D...
L'autonomia dels centres

Més informació