Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Nacho Corredor
Nacho Corredor
Fundador de deba-t.org
Estic a punt de llicenciar-me en Ciències Polítiques a la Universitat Pompeu Fabra i sóc fundador de deba-t.org. des dels 15 anys col.laboro amb mitjans de comunicació i he tingut la sort de poder participar en tertúlies polítiques a Catalunya Ràdio, la Cadena SER o TVE. Sóc analista polític a El Periódico de Catalunya i cada dos setmanes publico una columna en la seva edició impresa i digital.

Les tres coses que he après

1

Les actituds no s'ensenyen

Quan es parla de "l'emprenedoria" i de la necessitat d'ensenyar-la a les aules potser ens equivoquem. Si estem parlant d'aprendre com ser empresari, diguem-ho clar, i fem classes d'administració i direcció d'empreses. Segur que és bo. Però si parlem de generar una actitud activa i responsable amb l'entorn, potser hem de fer alguna cosa diferent... Vaig tenir la sort, quan era petit, d'anar a una escola pública on al parvulari érem 15 persones. Cinc nens de 3 anys, cinc de 4 anys i cinc de 5 anys. Els més grans ensenyaven als més petits a llegir, jugàvem permanentment a coses més o menys imaginatives, hi havia a classe persones amb discapacitat física i mental... Gràcies a això vaig aprendre a llegir molt d'hora, a fer-me responsable de l'aprenentatge dels meus iguals i a viure en la diversitat. Si alguna cosa explica que ara per ara, intenti ser una persona proactiva, l'orígen el trobem amb coses com aquestes. I això, potser, és ser emprenedor.
2

Un model republicà

L'escola hauria de cercar l'emancipació de les persones. Que les persones surtin d'ella sent ciutadans en el sentit més ampli del terme, que els programes de totes les assignatures vagin en aquesta direcció i, per tant, generar des de ben petits espais transversals de debats, d'aprenentatge mutu, de responsabilitats compartides i de coneixement del sistema. S'aprenen molts coneixements, es fan moltes hores de classe i, malhauradament, les poques hores que es poden dedicar específicament a aquesta qüestió, mitjançant les tutories, són habitualment desaprofitats.
3

Educació pública per garantir la igualtat d'oportunitats

Tinc dubtes sobre la existència d'un model dual d'escola on hi participi l'escola concertada. L'escola és un espai de socialització del que depén en bon grau l'ascens social. No entenc, per tant, com amb diners públics s'està subvencionant una escola concertada on no tothom pot accedir. Amb diners públics s'està contribuïnt a la reproducció de classes... L'escola, potser, ha de ser o pública o privada. Però no acabo d'entendre com s'està proveïnt d'una educació especial amb diners pública a una sèrie d'institucions, amb uns valors molt concrets, que no fa sinó consolidar les desigualtats.
Altres veus de la comunitat educativa
Esther Garcia Navarro Esther Garcia Navarro
Formadora especialitzada en...
L'impacte emocional entre mestres i estudiants
Anna Espasa Roca Anna Espasa Roca
Directora del Programa de...
La importància del feedback en el procés d’aprenentatge
Xavier Chavarria Navarro Xavier Chavarria Navarro
Inspector en cap a Barcelona Ciutat
L'efecte centre existeix
Ana Moreno Salvo Ana Moreno Salvo
Cap de Projectes Educatius a...
Els alumnes aprenen i superen les seves dificultats quan el...
Josep Bargalló Valls Josep Bargalló Valls
Formador. Institut de Ciències de...
Aprendre a aprendre
Dídac Mateo González Dídac Mateo González
Investigador del Grup de Recerca d...
El perill de l'excessiva confiança en la raó
Luis Antonio Medina Gonzalez Luis Antonio Medina Gonzalez
Profesor-lider. Profesor primario
RESPETO A LOS SABERES ANCESTRALES

Més informació