Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Pere Marquès Graells
Pere Marquès Graells
Professor i investigador educatiu

Especialista en TECNOLOGIA EDUCATIVA per a la millora de l'EDUCACIÓ. Director del GRUP DIM (Didàctica, Innovació, Multimèdia). 
Al llarg de 40 anys he estat: mestre/director a Primària, catedràtic/coordinadorTIC a FP, professor associat a la UOC i URL i  titular a la Universitat Autònoma de Barcelona.

 

Les tres coses que he après

1

Fets: vivim en una nova Era/Cultura, ara som “i-persons” i necessitem competències digitals

Vivim a l’Era Internet i SEMPRE podem tenir al nostre abast un dispositiu (smartphone, tauleta ordinador...) que ens permet: tenir accés a qualsevol informació que puguem necessitar (immensa memòria auxiliar), comunicar-nos amb tothom (compartir, preguntar), fer tot tipus de gestions (compres, tràmits) i registrar i processar tot tipus de dades (càmera, eines de càlcul, editors de textos i gràfics) Hem de garantir a tothom l’empoderament que suposa usar aquests dispositius (de manera eficaç, eficient, segura, en tot lloc i moment) en les seves activitats (treball, oci, formació a llarg de la vida), ja que aquestes COMPETÈNCIES DIGITALS que ens transformen en “i-persons” resulten cada vegada més imprescindibles en aquesta complexa societat ubicada entre el món físic i el ciberespai. Per a desenvolupar aquestes competències cal que els estudiants tinguin dispositius digitals a les aules (de l’escola o propis) i els puguin utilitzar quan sigui adient en les seves activitats d’aprenentatge.
2

Problemàtiques: nova cultura i estudiants amb més capacitats exigeixen un nou curriculum... i noves competències docents

L’Educació apropa la cultura als estudiants, orienta el seu desenvolupament (cognitiu, emotiu-volitiu, moral-espiritual, físic, social-comunicatiu) i la construcció del projecte vital, i els prepara per ser bons, feliços i útils a la societat. Per això, en canviar la cultura i els estudiants (ara “i-persons”) cal actualitzar els objectius educatius. Els nous objectius més centrats en competències (creativitat, reflexió crítica, autoconeixement, autonomia/emprenedoria, treball col.laboratiu, idiomes, aprendre a aprendre), l’empoderament dels estudiants amb les TIC i els nous recursos educatius (ordinadors, pissarres i tauletes digitals, EVAs, entorn físic i virtual de l’escola) exigeixen canvis metodològics, organitzatius i en l’avaluació dels aprenentatges, en definitiva un NOU CURRÍCULUM coherent amb el present, que prepari pel futur i on els alumnes descobreixin el plaer i la utilitat d’aprendre. Serem capaços de concretar aquest curriculum i la formació necessària pel professorat?
3

Solucions (tot i que parcials): amb el “curriculum bimodal” ens alumnes aprenen més i reduïm el fracàs escolar

Aplicar el “curriculum bimodal” està a l’abast de TOTS els centres i professors, es pot aplicar complet o parcial i amb més o menys tecnologia (mínim un ordinador amb videoprojector a l’aula). Ens situa en un paradigma educatiu més en consonància al món actual on els alumnes són més autònoms i, segons les recerques realitzades, estan més motivats, aprenen més i en general milloren el seu rendiment acadèmic. Aspectes clau del CURRICULUM BIMODAL: (1) els alumnes coneixen i aprenen a definir els conceptes i fets bàsics de cada matèria (memorització reconstructiva); (2) els alumnes construeixen la seva “memòria auxiliar” (apunts, PLE, Internet) i la consulten quan fan exàmens pràctics i activitats orientades al desenvolupament competencial (recerques, problemes, projectes, assumpció de rols...treballs col.laboratius a l’aula i a l’entorn); (3) auto/hetero avaluació continuada; (4) acció tutorial (detecció de dificultats, orientació personal, acadèmica i professional, suport familiar...).
Altres veus de la comunitat educativa
Mauro Mediavilla Bordalejo Mauro Mediavilla Bordalejo
Professor Ajudant Doctor a la...
El mestre: una peça clau
Rafael Ruiz de Gauna Torres Rafael Ruiz de Gauna Torres
Director de Relacions...
El lleure educatiu afavoreix la igualtat d'oportunitats...
Gerard Ferrer Esteban Gerard Ferrer Esteban
Recercador en educació
Separar no compensa
Montserrat Ballarín Espuña Montserrat Ballarín Espuña
Professora titular de dret...
Més concienciació social sobre el valor d'invertir en...
Ismael Alfaro Pla Ismael Alfaro Pla
President de la FaPaC a Lleida
L'èxit escolar és fruit de molts factors
JAUME BELLERA SOLÀ JAUME BELLERA SOLÀ
Professor de la Facultat d'...
Cada circumstància és un camí per recórrer
Franc Ponti Roca Franc Ponti Roca
Professor a EADA
Anar a la contra

Més informació