Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Dolors Reig
Dolors Reig
Psicòloga social, experta en social media, dirigeix l’espai de publicació diària i l’acadèmia de formació en línia El caparazón.

Les tres coses que he après

Els millors mestres són els millors aprenents
1

Aprendre a aprendre durant tota la vida

Si alguna competència destaca per damunt de totes les altres en les societats de la informació i el coneixement que habitem és la d’aprendre a aprendre. Vivim –gràcies a la fluïdesa amb què es genera i comparteix coneixement, especialment en el context de les eines tecnològiques, les xarxes socials, etc.– en una beta permanent que implica aprenentatge, gairebé automàtic i inconscient, en cada moment de les nostres vides.

No és només un consell per als alumnes. També els millors mestres són els millors aprenents. No es tracta tant de títols ni de rigorosos estàndards ni de polítiques educatives... Es tracta que hem d'ensenyar els mestres a ser aprenents, a ser capaços d'adaptar-se als contextos, tecnologies i llenguatges del demà, d’acompanyar les ganes de créixer i de créixer alhora amb els alumnes.

Aquest ha de ser el centre dels sistemes educatius: el professor i les seves ganes de seguir aprenent. Hem de fomentar la pròpia formació docent i la cultura de l'aprenentatge permanent, mitjançant comunitats, polítiques de recursos humans adequades i campanyes de sensibilització general de la població cap a valoracions més positives del mestre.

Hi afegiria, encara, la idea que em va inspirar una xerrada amb una científica en actiu de més de vuitanta anys: només s'envelleix quan es deixa de viure els temps que corren, quan es perden les ganes d'aprendre.

2

Aprenentatge augmentat

L’aprenentatge actual és també un aprenentatge augmentat, que fuig de les certeses massa permanents i gaudeix dels matisos infinits d’una societat més transparent, distribuïda i diversa.

Vivim canvis en l'esfera del social, el cognitiu i el creatiu, anem evolucionant des de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) cap a les TAC (tecnologies de l'aprenentatge i el coneixement) i les TEP (tecnologies de l'apoderament i la participació).

El procés d'adaptació de l'educació a les infinites noves possibilitats és el que podem anomenar "aprenentatge augmentat", el qual, partint del canvi de focus de l'educació a l'aprenentatge autònom que hem vist en el primer punt, permet aprofitar la potència d’Internet com a ecosistema d’aprenentatge (TAC) i participació (TEP).

3

Aprenentatge honest

Per últim, és un aprenentatge humil i honest, que no es dóna a si mateix per acabat sinó que se sap el camí per convertir l’aprenent en productor actiu de noves idees.

Hem vist, en el segon punt, el potencial de tot plegat per a la creació d’un individu molt més preparat i important per al desenvolupament de la societat on viu. Es parla, mirant les possibles apropiacions positives i negatives de la tecnologia, dels nous “joves amb superpoders”: són moltes i molt potents les armes que té a les mans el ciutadà actual.

En aquest sentit, no hi ha tecnologia que no depengui de la seva apropiació i no hi ha apropiació que no depengui dels valors de l'usuari; per la qual cosa l’educació en valors resulta cada cop més important.

Altres veus de la comunitat educativa
Clàudia Turró Ortega Clàudia Turró Ortega
Psicòloga social i coach
A respectar la diferència
Silvia Soldevila Bueno Silvia Soldevila Bueno
Operaria en una fàbrica
Teoria i pràctica
Joaquim Núñez Cabanillas Joaquim Núñez Cabanillas
Inspector d'Educació
Dels entorns d'aprenentatge
Nacho Corredor Nacho Corredor
Fundador de deba-t.org
Les actituds no s'ensenyen
Salvador Macipe Cosa Salvador Macipe Cosa
Asesor TIC Administración Educativa
¿Dónde esta Wally...?
Mª Núria Valls Molins Mª Núria Valls Molins
Educació de persones adultes
L’efecte transformador de l’educació
Neus Pagès Carbonell Neus Pagès Carbonell
Treballadora Social
Cal observar la vida

Més informació