Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Joan Domènech
Joan Domènech
Mestre i director de l'escola Fructuós Gelabert

Sóc director de l’escola pública Fructuós Gelabert de Barcelona. Pertanyo a la Federació de MRP de Catalunya.

Les tres coses que he après

El professorat ha d’exercir la seva responsabilitat en la millora de l’escola
1

El canvi es produeix a l’aula. Però, cap on el dirigim?

Fer avui l’escola que necessitem pel demà és possible. I és possible en la pràctica diària de les nostres escoles si som capaços de posar en pràctica una idea d’educació que ens ajudi a fer els millors aprenentatges, a preparar-nos per ser ciutadans crítics i actius, i a tenir els recursos i les eines (cognitives i emocionals) que ens ajudin a saber què hem de fer de les nostres vides. 

I tot això no des de la neutralitat, sinó en una direcció clara: l’educació i l’escola seran transformadores o perdran la part més important de la seva naturalesa. Per això és necessari aquest compromís a favor de l’educació i de les persones. 

2

Exercir la professionalitat. Redefinir-la

El professorat, les escoles, tenim capacitat de millorar-la. Però hem  de creure’ns-ho i exercir-ho. Hem de redefinir el nostre fer quotidià des de la professionalitat. Exercir-la implica responsabilitat, capacitat de decisió, d’actuació malgrat les dificultats, de disseny en situacions difícils i complexes. Millorar l’educació –l’escola del demà cal plantejar-la des d’aquesta necessitat de millora– vol dir exercir aquesta responsabilitat, sense posar com a excusa les situacions concretes des de les quals l’exercim. L’educació depèn de les persones, i millorar l’escola està relacionat amb millorar el professorat. 

3

Canviar l’Administració

L’Administració té la gran responsabilitat de ser la facilitadora del canvi. Per això cal fer un gir copernicà al seu disseny. L’Administració ha de deixar de ser la que dicta com hem de canviar, treballar o educar –algú altre pot fer molt millor aquesta funció "prescriptiva" o "orientativa"– per centrar el 95% de les seves funcions a posar les condicions que facilitin el canvi: entre elles, la  més important, aconseguir que el professorat estigui disposat a millorar, s’impliqui en l’educació i exerceixi la seva responsabilitat en aquest procés. 

Altres veus de la comunitat educativa
Paqui Martí del Peral Paqui Martí del Peral
Administrativa
Colaboración
Dionisio Romero Martínez Dionisio Romero Martínez
Estudiant de pedagogia de la UAB
Comprendre la complexitat de l'educació és clau per...
Maria Ojuel Solsona Maria Ojuel Solsona
Professora de geografia i història...
Fer alumnes reflexius i creatius
Pere Marquès Graells Pere Marquès Graells
Professor i investigador educatiu
Fets: vivim en una nova Era/Cultura, ara som “i-persons” i...
Xus Martín Garcia Xus Martín Garcia
Titular Universitat de Barcelona
S’aprèn més i millor quan hi ha un projecte que s’ha de tirar...
MIREIA GIMENEZ CASTELLS MIREIA GIMENEZ CASTELLS
Diplomada en Empresarials i Aux....
Bona feina
Ferran Castellarnau Fort Ferran Castellarnau Fort
Educador
Vivencial

Més informació