Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Joan Ramon Alegret
Joan Ramon Alegret
Director d’Educació de Microsoft Ibérica

Sóc en Joan Ramon Alegret i Crespí, Director d’Educació de Microsoft Ibérica. Enginyer Informàtic per la UPC amb més de 30 anys d’experiència en el món de les Tecnologies de la Informació i Comunicació, 15 en l’àmbit de les TIC aplicades a l’Educació.

Vaig començar la meva carrera professional treballant a l’Institut Cartogràfic de Catalunya, i desprès he estat en diferents multinacionals del sector TIC: Siemens, Unisys, Sun Microsystems i actualment Microsoft, amb diferents rols i responsabilitats internacionals.

Les tres coses que he après

La necessària transformació educativa requereix un gran pacte de la societat per poder dur-se a terme. Cal passar de les paraules als fets.
1

La necessària transformació educativa només serà possible amb la col•laboració de tota la societat

L’educació és cosa de tots: famílies, educadors, administracions, societat civil, etc. Per tant, el nou model educatiu que necessitem cal que sigui fruit de la col·laboració de tots el agents, incloent-hi la societat civil, les empreses i altres organitzacions.

Aquesta col·laboració amplia es requereix no tan sols pel que fa a la necessària transformació del sistema, sinó que les solucions requeriran segurament afrontar reptes com el finançament d’infraestructures, formació de professorat i tecnologies, dignificació del rol dels docents, etc.

És, doncs, una tasca de tota la societat, per sobre de colors polítics, interessos gremials o empresarials. Cal un gran pacte nacional si no volem quedar estancats.

2

Desconeixem les competències i habilitats que requeriran el treballadors d’aquí a 10 o 20 anys

Vivim en un món en plena transformació on el canvis s’acceleren. Preparem als nen i joves perquè es puguin defensar en una societat i en un entorn laboral que desconeixem. Qui ha de ser llavors el responsable de definir el processos d’aprenentatge, els continguts, les competències, etc.?

En aquest àmbit també són necessaris el consens, la col·laboració i el suport de tota la societat (administracions públiques, empresaris, sindicats, docents, universitats, AMPA, etc.).

El lideratge sembla que l’hagin d’assumir les administracions, però si no l’exerceix, ha de ser la societat civil qui doni el primer pas.

3

Anem cap a un model de col•laboració liderat per la societat civil, on les administracions públiques passen a ser un actor més

En el passat recent i el present s’ha descarregat massa pes i responsabilitat del model educatiu en les administracions públiques.

En el context actual i de futur, els papers s’han d’intercanviar.

 

A Catalunya tenim un sector educatiu molt actiu i innovador, amb moltes escoles, tant públiques com privades i concertades, que són un referent internacional. També comptem amb una indústria associada (editorials, empreses de TIC i TAC) molt dinàmica i exportadora. Si sumem la conscienciació social del paper de l’educació, el caràcter associatiu de la nostra societat i el paper de suport i dinamització que aporten altres entitats i fundacions, tindrem el context necessari per establir un lideratge civil de la necessària transformació educativa.

Altres veus de la comunitat educativa
Josep Joan Moreso Mateos Josep Joan Moreso Mateos
Catedràtic de Filosofia del Dret....
L'educació genera benestar
ALBERT ARBÓS BERTRAN ALBERT ARBÓS BERTRAN
DEGÀ DE LA FACULTAT D'...
L'ensenyament ha d'alliberar la intel·ligència en...
Josep Anguera i Torrents Josep Anguera i Torrents
Economista
Vocació = agradar ensenyar
Jheysson Salas Velandia Jheysson Salas Velandia
Estudiant i Activista Estudiantil
Gratuidad y Calidad son posibles
Roger Llopart Alari Roger Llopart Alari
Educador social i Pedagog.
Ecosistemes d’aprenentatge.
Teresa Calveras Teresa Calveras
Mestra, ara retirada
Escoltar l'alumnat
Ramon Pujades i Beneit Ramon Pujades i Beneit
Professor de secundària i membre...
Pràctica reflexiva

Més informació