Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Joaquim Prats
Joaquim Prats
Catedràtic de la Universitat de Barcelona.

Catedràtic de la Universitat de Barcelona. Especialitzat en didàctica de la història, anàlisi dels sistemes educatius i història de les universitats.

Les tres coses que he après

Un sistema educatiu sense sistema d’avaluació es com un vaixell sense brúixola (GPS avui).
1

Què significa avaluar i què s’hauria d’avaluar?

L'avaluació és un instrument per aconseguir la qualitat dels sistemes educatius en totes les etapes. Avaluar és necessari per:

  1. Conèixer i valorar l’assoliment dels objectius educatius previstos.
  2. Promoure dinàmiques de canvi en el sistema i en els seus efectius.
  3. Certificar i acreditar als professionals.
  4. Valorar l’impacte de programes.
  5. Aportar elements de racionalitat al debat educatiu.
  6. Retre  comptes a la societat.
  7. Fer transparent el sistema.

Per realitzar aquesta tasca és imprescindible que siguin avaluades les polítiques publiques; els sistemes i subsistemes que composen l’educació considerant els factors d’eficàcia, eficiència, impacte, pertinença i sostenibilitat; els centres educatius i altres institucions; el personal docent i de suport; i per últim, els resultats dels alumnes, que actualment és el tipus d’avaluació més coneguda des de que l’OCDE va impulsar l’informe PISA.

2

Què hauria de promoure l’avaluació?

L'avaluació ha de promoure processos de reflexió i acció, fent que el coneixement circuli entre tots els membres afectats directament o indirectament, per trencar la imatge “de caixa negra” tan arrelada en les institucions educatives i amb el rebuig tradicional a qualsevol control extern. Per tant, la informació degudament elaborada i transformada en coneixement ha de retornar-se com a element de reflexió, facilitant propostes de millora, que són més eficaces quan s'introdueixen incentius.
És convenient promoure i incentivar aquells comportaments, actituds i valors de tots els actors com a principal factor per millorar els aspectes motivacionals, actitudinals i processuals. Dit d'altra manera, el paper dels incentius ha de premiar els comportaments positius, fer que aquests comportaments siguin persistents i basar-se en un sistema equitatiu que consideri  sempre de les condicions de partida.

3

Quan són útils els sistemes d’avaluació?

L’avaluació contribueix a donar resposta als reptes que els centres i el conjunt del sistema tenen plantejats. Tanmateix, el fet d’avaluar no resol per sí mateix els problemes existents, però ajuda a plantejar-los correctament.

L’avaluació serà d’utilitat si es donen les següents circumstàncies. En primer lloc, ha de realitzar-se en el moment adequat i utilitzar mètodes i tècniques que aconsegueixin una discriminació suficient del coneixement. En segon lloc, és imprescindible tenir un diagnòstic exacte del context en què  es produeixen els fenòmens estudiats i no avaluar des de paràmetres i estàndards que poc tenen a veure en molts casos amb la cultura de les institucions educatives i amb les tradicions dels col·lectius professionals. En tercer lloc, quan sigui possible, combinar els resultats de l’avaluació amb altres fonts de coneixement. Finalment, és fonamental saber què fer amb els resultats.

Altres veus de la comunitat educativa
Carles Barba Boada Carles Barba Boada
Vicepresident Fundació Catalana de...
Més enllà de l'escola, en el lleure hi ha vida educativa
Rosa Alexandra Saltos Chacán
Docente
La educación debe ser una celebración de la vida
Núria Perarnau i Soler Núria Perarnau i Soler
Bibliotecària
I les biblioteques?
Màrius Martínez Muñoz Màrius Martínez Muñoz
Professor titular Orientació...
L'èmfasi en l'aprenentatge
Antoni Giner Tarrida Antoni Giner Tarrida
Responsable de formació permanent...
La vinculació emocional entre pares i fills, un lligam que els...
Dídac Mateo González Dídac Mateo González
Investigador del Grup de Recerca d...
El perill de l'excessiva confiança en la raó
Àngels Domingo Àngels Domingo
Doctora en Pedagogia i Directora...
Formació docent

Més informació