Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Xavier Chavarria
Xavier Chavarria
Inspector en cap a Barcelona

Sóc inspector en cap a Barcelona, consultor en avaluació de la UOC, i vice-president europeu de l’EFEA.

Les tres coses que he après

L’avaluació ha de fer compatible l’estar a favor dels implicats i una rendició de comptes múltiple
1

Diferents tipus de resultats: Context, Recursos, Processos, i Productes.

No s’ha d’identificar els resultats de l’avaluació amb l’avaluació dels resultats.

Cal tenir una perspectiva sistèmica i s’ha d’obtenir informació de les circumstàncies de context i recursos), dels processos, i dels resultats. A més, s’han de poder integrar i correlacionar per tal de facilitar la interpretació i els judicis avaluatius (valor afegit).

No s’han de simplificar en excés els resultats. Aquests, almenys als ensenyaments no superiors, han d’incloure  - a més dels rendiments acadèmics – resultats en termes de cohesió social (convivència, equitat,  similitud,...), i resultats en termes de fidelització o retenció (assistència, no abandonament,...). Igualment, en els rendiments acadèmics s’ha d’anar molt més enllà de les proves de paper i llapis.

Es necessari disposar de dades evolutives. Cal valorar els rendiments en relació amb les creixents taxes de mobilitat de l’alumnat.

2

Integració de les perspectives externa i interna de l’avaluació (especialment, en l’avaluació de centres docents)

S’han d’estudiar formes d’avaluació que integrin la perspectiva externa i interna amb una construcció dialògica dels resultats. L’avaluació interna és essencial si es planteja la finalitat de la millora, mentre que l’avaluació externa es relaciona millor amb l’acreditació. L’una i l’altra s’han de poder complementar i alimentar mútuament.

En avaluació de centres, l’avaluació interna acaba sent imprescindible per a que l’avaluació externa fructifiqui. No obstant, les actuals formes de valoració interna resulten sovint insatisfactòries: es necessari suport extern i formació. Una manera d’avançar podria ser fomentant avaluacions internes amb un agent director/facilitador extern (per exemple, un inspector d’educació).

En quant al personal, s’ha de prioritzar el valor contextual al mèrit acreditatiu, i l’avaluació de l’ensenyament a la dels professors. S’ha de fomentar l’avaluació entre iguals.

3

El rendiment de comptes ha de ser moral, professional i contractual, i en totes les direccions

La rendició de comptes s’ha de fer en envers als usuaris (moral), en relació amb el treball professional, i en relació amb l’entitat que finança l’educació (contractual). A més, la rendició de comptes s’ha d’emmarcar en escenaris possibles (objectius i compromisos fonamentats), i ha de tenir conseqüències (orientades en positiu i no a la punició). Per això és indispensable diferenciar entre avaluació i control dels professionals. Quan hi ha una manca dels mínims competencials que tot professional ha de tenir i saber mantenir al llarg de la seva carrera s’ha de procedir amb instruments diferents de l’avaluació.

La rendició de comptes és creïble quan abasta totes les direccions: els compromisos i els compliments de tots amb tots (professors, estudiants, directors, inspectors, administració,...), i en totes direccions: no només cada un amb el seu superior jeràrquic.

Altres veus de la comunitat educativa
Melania Muñoz Castillo Melania Muñoz Castillo
Estudiant del Màster Educació en...
Fer-nos conscients del potencial d’aquest vincle
Míriam Espinàs i Riera Míriam Espinàs i Riera
Mestra i ex regidora d'...
Evitar el fracàs escolar també està a les mans dels mestres, per...
Deysi Adelaida Cabrera Meza
inspectora general/ Lic....
Aprendizaje
Mª Núria Valls Molins Mª Núria Valls Molins
Educació de persones adultes
L’efecte transformador de l’educació
Pepe Menéndez Pepe Menéndez
Director adjunt de Jesuïtes...
Ajudar a la comunitat educativa a centrar-se en el què volem...
Marc Franco Sola Marc Franco Sola
Professor de Grau d'Educació...
Educar és diferent a ensenyar.
Antoni Badia Antoni Badia
Professor dels Estudis de...
Família i escola, pares i mestres

Més informació