Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Beatriz Ballestín González
Beatriz Ballestín González
Professora associada i investigadora al Departament d'Antropologia Social i Cultural de la UAB
Doctora en Antropologia Social i Cultural, i llicenciada en Sociologia. Actualment sóc professora associada al Departament d’Antropologia Social de la UAB. També sóc professora Consultora en el Grau d’Educació Social de la UOC. El meu treball com a investigadora el realitzo en el marc del Grup EMIGRA i del CER de Migracions de la UAB. Els meus interessos de recerca tenen a veure amb la construcció d’identitats i les dinàmiques de vinculació i desvinculació escolar en contextos d’immigració. He participat en nombrosos projectes nacionals i internacionals de recerca sobre diversitat i desigualtat educatives des d’una perspectiva etnogràfica.

The three things I’ve learned

1

La importància del concepte de vinculació per comprendre els processos d’èxit i fracàs escolar

Al llarg de la meva experiència investigadora he pogut comprovar i documentar etnogràficament (a l’etapa de primària) com el concepte de vinculació escolar ens ofereix un abast molt més complert i ric dels processos i les dinàmiques de l’èxit (i el fracàs) acadèmic que no pas la limitació als indicadors de rendiment i resultats, ja que inclou especialment els factors relacionals associats als processos identitaris, d’interacció simbòlica en el marc escolar. De fet vinculació i resultats acadèmics poden estar perfectament dissociats en funció de múltiples factors interns i externs als centres educatius. Podem trobar alumnes perfectament “integrats” des d’un punt de vista de sociabilitat i participació que “fracasen” en quant a resultats escolars, i alumnes amb dinàmiques identitàries d’alienació i desvinculació a l’entorn escolar que no es trasllueixen en l’expedient acadèmic. En definitiva, el concepte de vinculació escolar constitueix un indicador operatiu de primer ordre per tal de poder incidir i millorar les polítiques adreçades tant a la millora de l’èxit educatiu com de la inclusió escolar.
2

El foment de les dinàmiques de vinculació escolar: connectant perspectives macro i micro

La recerca ens mostra com si bé els factors estructurals (classe social, origen ètnic-cultural, gènere) “externs” a l’escola influeixen en les experiències de vinculació i desvinculació escolar dels alumnes, ho fan en la seva articulació específica amb les variables internes (organitzatives, pedagògiques, ideològiques, relacionals) als centres, contingudes bàsicament en els estils d’ensenyament / aprenentatge en espais i temps formals i informals, així com en el tipus de relacions establertes amb el professorat i el grup d’iguals, les quals al seu torn es veuen influenciades pels imaginaris dominants associats a l’extracció socioeconòmica i cultural dels alumnes i les seves famílies. Per tant, a l’hora d’analitzar com es vinculen motivació i interessos individuals amb rendiment acadèmic, hem d’articular i trobar els nexes entre aquestes variables macrosocials i microescolars a cada context territorial i escolar específic.
3

Què es pot fer dins l’escola?: segregació escolar i dinàmiques de vinculació

Les experiències de segregació escolar estan altament relacionades amb vivències afectives de desvinculació dins els centres. La principal recomanació que es desprèn dels nostres resultats de recerca en aquests temes és un replantejament radical de les pràctiques educatives quotidianes i les dinàmiques relacionals. La detecció entre l’alumnat més vulnerable (i en aquest cas parlo en concret del d’origen immigrant extracomunitari) de pautes de resposta caracteritzades per la desvinculació dels aprenentatges escolars hauria d’implicar una anàlisi, crítica i constructiva alhora, de fins a quin punt aquestes constitueixen estratègies adaptatives de resistència a l’atribució d’identitats socials i/o ètniques estigmatitzades, construïdes i assignades de manera específica a cada centre educatiu. Estigmatitzacions avivades en part (no sempre en la mateixa magnitud ni amb els mateixos efectes) pels diferents dispositius i pràctiques de selecció, separació i jerarquització. L’ideal seria poder maximitzar el potencial de vinculació escolar de cada infant tot conciliant un tracte individualitzat amb la consecució d’un (re)coneixement i comprensió apropiats de tots ells i elles com a actors competents en el marc dels seus propis entorns familiars i comunitaris. Defugir, per tant, dinàmiques de relació “fragmentades”, portadores de discontinuïtat i alienació.
Other voices from the educational community
Josep Maria Jarque Jutglar Josep Maria Jarque Jutglar
Aprenent de mestre
Els llibres que duc sota el braç
Montserrat Vergé Grau Montserrat Vergé Grau
Professora
L'ensenyament ha d'ajudar l'alumne a fer-se...
Francesc Banyuls Llopis Francesc Banyuls Llopis
Director del Centre de Recursos...
Necessitat d'equilibri i permanència de les propostes de l...
Paqui Martí del Peral Paqui Martí del Peral
Administrativa
Colaboración
Ramon Pujades i Beneit Ramon Pujades i Beneit
Professor de secundària i membre...
Pràctica reflexiva
Ramon Terrassa i Cusí Ramon Terrassa i Cusí
Director general d'Acció...
El sentit de comunitat.
Magda Minguet Magda Minguet
Professora secundària
Que els que ens dediquem a ensenyar no podem parar d’aprendre

More information