Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Irene Mata Martínez
Irene Mata Martínez
Secretaria de Direcció/psicopedagoga
Vaig nèixer l'any 1966. Actualment treballo com a secretaria de direcció en una coneguda Fundació que es dedica a l'àmbit del lleure, l'acció social i l'educació. Vaig formar-me com a educadora social i vaig cursar els estudis de Psicopedagogia a la UOC. Tinc dos nebots i m'interessen els temes educatius, psicològics i filosòfics. Penso que cadascú, des del seu lloc pot fer aportacions valuoses a partir de l'experiència

The three things I’ve learned

1

l'aprenentatge és fonamentalment EMOCIONAL

S'aprèn fonamentalment a partir de la implicació emocional amb el contingut (per això és important saber despertar l'interès i cert sentit de pertinença respecte els continguts, a partir de quelcom que ens és proper, recognoscible). Hi juga un paper fonamental tant l'estat emocional de qui aprèn com de qui guia aquest aprenentatge, malgrat en realitat tots dos n'aprenen. És convenient abordar processos emocionals també en el marc escolar (com la identificació de les emocions pròpies i dels altres, la introspecció, la superació de dificultats, l'esforç, la voluntat, l'enveja, l'angoixa, la frustració, la convivència amb allò col·lectiu...)
2

En la nostra forma d'educar falta més JOC.

El Joc és més que una eina educativa. És la manera com aprenem de forma natural els animals racionals i irracionals en la primera infància. Aquest sistema es va sofisticant amb el temps a mesura que la persona va assolint maduresa i fins i tot les relacions que acabem desenvolupant amb els altres en l'edat adulta. Moltes dificultats d'aprenentatge es poden abordar de forma molt més efectiva i afectiva, menys angoixant pels nens, amb procediments de joc. El joc és el llenguatge principal de l'infant, allò que millor entèn i el pot estimular, a més de crear una disposició positiva envers l'esforç que requereix 'aprendre qualsevol aspecte nou en la vida. No el sabem aprofitar prou. Cal introduir altres formes d'ensenyar-aprendre i d'abordar les dificultats. que no acabin agreujant la percepció negativa sobre ell mateix que pot tenir l'educand quan pateix una dificultat.
3

Formar per saber aprendre i saber pensar

Formar per saber aprendre al llarg de la vida i per saber pensar és la clau. Si no ensenyem els nois i les noies d'avui a pensar críticament, a entendre allò que llegeixen, a interpretar la realitat, a formar-se i autoanalitzar-se al llarg de la vida.... es formen societats d'individus passius intel·lectualment, poc informats, que confien cegament en els seus representants polítics, en els mitjans de comunicació i en els grans poders econòmics sense cap qüestionament. En el moment que hi ha una crisi -com la que estem vivint ara a nivell general-, aquestes societats queden col·lapsades i embotades a l'espera que algú (enganxats en el pensament màgic infantil) ... faci alguna cosa que els tregui del malson.
Other voices from the educational community
Aina Tarabini Aina Tarabini
Professora de Sociologia de la UAB
L’abandonament escolar i l’equitat educativa
Xavier Melgarejo Xavier Melgarejo
Psicòleg escolar i professor
L’escola ha de ser un espai de llibertat i d’afecte
Kadier Torres Kadier Torres
Docente en formación / Estudiante...
Vocación Docente
MIREIA GIMENEZ CASTELLS MIREIA GIMENEZ CASTELLS
Diplomada en Empresarials i Aux....
Bona feina
Salvador Macipe Cosa Salvador Macipe Cosa
Asesor TIC Administración Educativa
¿Dónde esta Wally...?
John Bosco Rutishisha John Bosco Rutishisha
POLICE TRAINER
RESOURCEFUL
Mª Victòria Gómez Serés Mª Victòria Gómez Serés
Pedagoga: Vocal del Col·legi de...
Acompanyament

More information