Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Jordi Bernabeu Farrús
Jordi Bernabeu Farrús
Psicòleg, educador i professor UVIC

Treballo com a psicòleg i educador d'adolescents i joves en el Servei de Salut Pública de l'Ajuntament de Granollers. Tant pel que fa a l'atenció personalitzada com la dinamització de projectes comunitaris. Paral·lelament, participo com a professor al Grau d'Educació Social de la Universitat de Vic.

The three things I’ve learned

1

La cerca de l'equilibri

-Entre persones, escoles i comunitat: escoles com a espais integrats, oberts i actius en els barris, municipis i pobles del país. Que integri els sabers, coneixements i oportunitats de l'entorn i que desenvolupi accions locals que donin a entreveure que la implicació és clau per l'interès comú. Que alhora comparteixi professionals de dins i fora de l'institució: que 'vegi passejar' els educadors, tècnics i d'altres professionals amb naturalitat i no només per evidenciar que hi ha problemes o certes necessitats. -En els projectes individuals i col•lectius: entendre cada persona com un recorregut individual que forma part d'un projecte col•lectiu. Que garanteixi la pertinença en un grup, context i projecte compartit. -Entre aptituds i actituds: dels coneixements que cal adquirir cal diferenciar per igual entre aquell conjunt de coneixements necessaris, i un conjunt de valors interioritzats, actituds i habilitats socials, capacitat crítica i experiències. Que integri la responsabilitat com a variable educativa i l'autonomia com a fi.
2

L'adaptació a l'entorn 2.0: aprenentatge social i en xarxa

El repte no és només adaptar-se a la revolució tecnològica, pel que fa a l'adquisició, dinamització i coneixement de tecnologies educatives, sinó sobretot pel que fa a les noves categories que conformen el marc de l'educació i aprenentatge -social-: un aprenentatge que s'allarga molt més enllà de l'horari i itinerari acadèmics, en un context d'interconnexió permanent (xarxa que inclou diversos agents); amb informació abundant; que es complementa entre l'espai físic i digital; i que genera coneixement a partir de l'experimentació, participació, producció i creació col•lectiva.
3

La dimensió social

Cal preservar una idea d'educació que prioritzi la construcció d'oportunitats, la integració i que no ajudi a reproduir les desigualtats socials existents. Que no perdi de vista la seva funció social, entre tants discursos referents a l'eficàcia, excel•lència, emprenedoria i resultats.
Other voices from the educational community
Xavi Campos Marquès Xavi Campos Marquès
Gerent Col·legi d'Educadores...
L’educació prepara per al futur (i per al present)
Míriam Espinàs i Riera Míriam Espinàs i Riera
Mestra i ex regidora d'...
Evitar el fracàs escolar també està a les mans dels mestres, per...
Mª Àngels Brescó Mendiluce Mª Àngels Brescó Mendiluce
Directora Jesuïtes Poble Sec, Col·...
Les escoles han de definir molt clarament la seva missió i cap a...
Xavier Àvila i Morera Xavier Àvila i Morera
Mestre i professor a Blanquerna (...
El bon mestre del tercer mil·lenni no ha de ser tant un bon...
hipatia angelica lopez fraga
docente
aprender a aprender
JOSEP MARQUES i ROSSELL JOSEP MARQUES i ROSSELL
PROFESSOR TÈCNIC
CONFIANÇA
Montserrat del Pozo Montserrat del Pozo
Directora del Col•legi Montserrat...
Que tots posseïm les Intel•ligències Múltiples i que, per tant,...

More information