Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Montserrat del Pozo
Montserrat del Pozo
Directora del Col•legi Montserrat de Barcelona.

Monja de la Congregació de les Missioneres Filles de la Sagrada Família de Natzaret i directora del Col•legi Montserrat de Barcelona.

És llicenciada en Filosofia i Lletres per la Universitat Autònoma de Barcelona, Màster en Psicologia i Gestió Familiar i Tècnica Superior en Imatge i So.

Montserrat del Pozo és una pedagoga experimentada i formada amb els educadors més innovadors dels Estats Units, Itàlia, Anglaterra i França... Ha estat una de les pioneres a aplicar pedagògicament a Catalunya la teoria de les intel•ligències múltiples. Les ha incorporat al currículum i a les aules, per afavorir que cada alumne pugui desenvolupar-les totes.

The three things I’ve learned

1

Que tots posseïm les Intel•ligències Múltiples i que, per tant, no hi ha dos alumnes iguals

Sabem que tots els éssers humans som diferents, únics i irrepetibles. La teoria de les Intel•ligències Múltiples del Dr. Howard Gardner incorporada al currículum ens corrobora que tots els alumnes posseeixen les Intel•ligències Múltiples més o menys desenvolupades, i que cal ajudar a cadascú a fer-les créixer totes. Aquest reconeixement m’ha fet aprendre que cal personalitzar l’aprenentatge. Si tots els alumnes són diferents, no podem pretendre que aprenguin idèntics continguts, de manera igual i en el mateix temps. Saber respondre a les necessitats d’aprenentatge de cada alumne és un repte constant al que cal donar resposta i, per encertar amb la millor manera, ajuda poder visitar escoles de tot el món que ja han iniciat la personalització de l’aprenentatge.
2

Que cada alumne és el protagonista del seu aprenentatge

Aquesta realitat m’ha portat a entendre d’una altra manera l’ensenyament i l’aprenentatge. Centrats a les escoles durant força temps en ensenyar, s’havia oblidat una mica que el que és fonamental és aprendre i més encara, aprendre junts, mestres i alumnes. Perquè només és aprenentatge allò que cadascú experimenta, posseeix i fa seu, el protagonista del propi aprenentatge només pot ser l’alumne. Cert que és imprescindible el mestre al seu costat com un guia, un tutor, un orientador, fins i tot un coach... que observa, documenta i està amatent al aprenentatge de cadascun dels seus alumnes als que coneix prou bé i amb els que recorre l’aventura apassionant del saber. Quan l’alumne és el centre de l’escola, s’han de canviar moltes coses i cal caminar vers la Innovació per tal que pugui aprendre avui a l’escola el que haurà de fer servir demà.
3

Que l’atenció a les forces del canvi de la societat actual on viuen els nostres alumnes ens menen a la Innovació que ens portarà a incorporar Pedagogies Emergents en el Projecte Educatiu

El Projecte Educatiu de tota escola que vulgui donar resposta avui, haurà d’incloure un currículum diferent, adaptat a les necessitats de la societat i dels alumnes, i li caldrà incorporar també l’aprenentatge cooperatiu, el pensament crític i creatiu, una avaluació centrada en com millorar l’aprenentatge de cadascú perquè li sigui útil per la vida, Pedagogies Emergents totes elles que, juntament amb les transformacions necessàries d’organització i d’estructures arquitectòniques, aniran donant resposta a la Innovació que les forces del canvi descobreixen i sobretot obligaran a mantenir una atenta mirada al futur. Tot el que és per a la vida – el Projecte Educatiu de l’escola o és per la vida o no compleix la seva missió - ha de ser viu, ha de conservar les arrels d’ahir i ha de mantenir una mirada prospectiva que el porti a assumir tot el que doni resposta a les noves exigències. Sempre fruit de la reflexió conjunta de l’Equip Directiu i el claustre, que comparteixen la visió-missió de l’Escola i que són veritables comunitats d’aprenentatge.
Other voices from the educational community
Jordi Bardají Cusó Jordi Bardají Cusó
Professor interí de secundària
Els que han de fer feina són els alumnes
Alba Molas Rifà Alba Molas Rifà
Empresaria i Directora/Gerent de...
L'educació és basica pel nostre país
Magda Minguet Magda Minguet
Professora secundària
Que els que ens dediquem a ensenyar no podem parar d’aprendre
Mercè Mas i Ferrer Mercè Mas i Ferrer
Mestra i Pedagoga.
L'avaluació formadora, al servei de la cohesió social
Jordi Longás Mayayo Jordi Longás Mayayo
Professor FPCEE Blanquerna (...
L'escola ha de ser una organització positiva
Claudia Vallvé Claudia Vallvé
Sociòloga. Sòcia de Xarxa...
Saber és voler
Josep Puy Juanico Josep Puy Juanico
Director pedagògic C.E. Gresol.-...
Defugir dels mites

More information