Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Nacho Corredor
Nacho Corredor
Fundador de deba-t.org
Estic a punt de llicenciar-me en Ciències Polítiques a la Universitat Pompeu Fabra i sóc fundador de deba-t.org. des dels 15 anys col.laboro amb mitjans de comunicació i he tingut la sort de poder participar en tertúlies polítiques a Catalunya Ràdio, la Cadena SER o TVE. Sóc analista polític a El Periódico de Catalunya i cada dos setmanes publico una columna en la seva edició impresa i digital.

The three things I’ve learned

1

Les actituds no s'ensenyen

Quan es parla de "l'emprenedoria" i de la necessitat d'ensenyar-la a les aules potser ens equivoquem. Si estem parlant d'aprendre com ser empresari, diguem-ho clar, i fem classes d'administració i direcció d'empreses. Segur que és bo. Però si parlem de generar una actitud activa i responsable amb l'entorn, potser hem de fer alguna cosa diferent... Vaig tenir la sort, quan era petit, d'anar a una escola pública on al parvulari érem 15 persones. Cinc nens de 3 anys, cinc de 4 anys i cinc de 5 anys. Els més grans ensenyaven als més petits a llegir, jugàvem permanentment a coses més o menys imaginatives, hi havia a classe persones amb discapacitat física i mental... Gràcies a això vaig aprendre a llegir molt d'hora, a fer-me responsable de l'aprenentatge dels meus iguals i a viure en la diversitat. Si alguna cosa explica que ara per ara, intenti ser una persona proactiva, l'orígen el trobem amb coses com aquestes. I això, potser, és ser emprenedor.
2

Un model republicà

L'escola hauria de cercar l'emancipació de les persones. Que les persones surtin d'ella sent ciutadans en el sentit més ampli del terme, que els programes de totes les assignatures vagin en aquesta direcció i, per tant, generar des de ben petits espais transversals de debats, d'aprenentatge mutu, de responsabilitats compartides i de coneixement del sistema. S'aprenen molts coneixements, es fan moltes hores de classe i, malhauradament, les poques hores que es poden dedicar específicament a aquesta qüestió, mitjançant les tutories, són habitualment desaprofitats.
3

Educació pública per garantir la igualtat d'oportunitats

Tinc dubtes sobre la existència d'un model dual d'escola on hi participi l'escola concertada. L'escola és un espai de socialització del que depén en bon grau l'ascens social. No entenc, per tant, com amb diners públics s'està subvencionant una escola concertada on no tothom pot accedir. Amb diners públics s'està contribuïnt a la reproducció de classes... L'escola, potser, ha de ser o pública o privada. Però no acabo d'entendre com s'està proveïnt d'una educació especial amb diners pública a una sèrie d'institucions, amb uns valors molt concrets, que no fa sinó consolidar les desigualtats.
Other voices from the educational community
Toni Beltran Soldevila Toni Beltran Soldevila
Director col·legi La Salle
Hem de fer que a les escoles no sigui un lloc on s’ensenyi sinó...
Nélida Zaitegi de Miguel Nélida Zaitegi de Miguel
Maestra, pedagoga e Inspectora de...
EDUCAR ES ENSEÑAR A SER BUENA PERSONA, BUENA CIUDADANA Y BUENA...
Mauro Mediavilla Bordalejo Mauro Mediavilla Bordalejo
Professor Ajudant Doctor a la...
El mestre: una peça clau
Carme Barba Corominas Carme Barba Corominas
Mestra
Ser crítics per aprendre a mirar
Josep M. Vilalta Verdú Josep M. Vilalta Verdú
Secretari Executiu, Associació...
La formació al llarg de la vida
JOAN GUÀRDIA OLMOS JOAN GUÀRDIA OLMOS
Professor de la Facultat de...
Fer política per fer millorar l’educació es necessari, fer...
Marta Pérez Marcial Marta Pérez Marcial
Mestra de Primària i EE
Que aprenem quan creem vincles.

More information