Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Pere Marquès Graells
Pere Marquès Graells
Professor i investigador educatiu

Especialista en TECNOLOGIA EDUCATIVA per a la millora de l'EDUCACIÓ. Director del GRUP DIM (Didàctica, Innovació, Multimèdia). 
Al llarg de 40 anys he estat: mestre/director a Primària, catedràtic/coordinadorTIC a FP, professor associat a la UOC i URL i  titular a la Universitat Autònoma de Barcelona.

 

The three things I’ve learned

1

Fets: vivim en una nova Era/Cultura, ara som “i-persons” i necessitem competències digitals

Vivim a l’Era Internet i SEMPRE podem tenir al nostre abast un dispositiu (smartphone, tauleta ordinador...) que ens permet: tenir accés a qualsevol informació que puguem necessitar (immensa memòria auxiliar), comunicar-nos amb tothom (compartir, preguntar), fer tot tipus de gestions (compres, tràmits) i registrar i processar tot tipus de dades (càmera, eines de càlcul, editors de textos i gràfics) Hem de garantir a tothom l’empoderament que suposa usar aquests dispositius (de manera eficaç, eficient, segura, en tot lloc i moment) en les seves activitats (treball, oci, formació a llarg de la vida), ja que aquestes COMPETÈNCIES DIGITALS que ens transformen en “i-persons” resulten cada vegada més imprescindibles en aquesta complexa societat ubicada entre el món físic i el ciberespai. Per a desenvolupar aquestes competències cal que els estudiants tinguin dispositius digitals a les aules (de l’escola o propis) i els puguin utilitzar quan sigui adient en les seves activitats d’aprenentatge.
2

Problemàtiques: nova cultura i estudiants amb més capacitats exigeixen un nou curriculum... i noves competències docents

L’Educació apropa la cultura als estudiants, orienta el seu desenvolupament (cognitiu, emotiu-volitiu, moral-espiritual, físic, social-comunicatiu) i la construcció del projecte vital, i els prepara per ser bons, feliços i útils a la societat. Per això, en canviar la cultura i els estudiants (ara “i-persons”) cal actualitzar els objectius educatius. Els nous objectius més centrats en competències (creativitat, reflexió crítica, autoconeixement, autonomia/emprenedoria, treball col.laboratiu, idiomes, aprendre a aprendre), l’empoderament dels estudiants amb les TIC i els nous recursos educatius (ordinadors, pissarres i tauletes digitals, EVAs, entorn físic i virtual de l’escola) exigeixen canvis metodològics, organitzatius i en l’avaluació dels aprenentatges, en definitiva un NOU CURRÍCULUM coherent amb el present, que prepari pel futur i on els alumnes descobreixin el plaer i la utilitat d’aprendre. Serem capaços de concretar aquest curriculum i la formació necessària pel professorat?
3

Solucions (tot i que parcials): amb el “curriculum bimodal” ens alumnes aprenen més i reduïm el fracàs escolar

Aplicar el “curriculum bimodal” està a l’abast de TOTS els centres i professors, es pot aplicar complet o parcial i amb més o menys tecnologia (mínim un ordinador amb videoprojector a l’aula). Ens situa en un paradigma educatiu més en consonància al món actual on els alumnes són més autònoms i, segons les recerques realitzades, estan més motivats, aprenen més i en general milloren el seu rendiment acadèmic. Aspectes clau del CURRICULUM BIMODAL: (1) els alumnes coneixen i aprenen a definir els conceptes i fets bàsics de cada matèria (memorització reconstructiva); (2) els alumnes construeixen la seva “memòria auxiliar” (apunts, PLE, Internet) i la consulten quan fan exàmens pràctics i activitats orientades al desenvolupament competencial (recerques, problemes, projectes, assumpció de rols...treballs col.laboratius a l’aula i a l’entorn); (3) auto/hetero avaluació continuada; (4) acció tutorial (detecció de dificultats, orientació personal, acadèmica i professional, suport familiar...).
Other voices from the educational community
Marc Franco Sola Marc Franco Sola
Professor de Grau d'Educació...
Educar és diferent a ensenyar.
Joaquim Núñez Cabanillas Joaquim Núñez Cabanillas
Inspector d'Educació
Dels entorns d'aprenentatge
Marc Alcaraz Diez Marc Alcaraz Diez
Monitor i Responsable d'esplai
Les emocions són irrenunciables
Jordi Domènech Casal Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador...
Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo
Xavier Martínez-Celorrio Xavier Martínez-Celorrio
Professor de Sociologia de l'...
Tasques i activitats desafiants per crear aprenentatges valuosos...
Ismael Alfaro Pla Ismael Alfaro Pla
President de la FaPaC a Lleida
L'èxit escolar és fruit de molts factors
MIREIA GIMENEZ CASTELLS MIREIA GIMENEZ CASTELLS
Diplomada en Empresarials i Aux....
Bona feina

More information