Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Daniel Cassany
Daniel Cassany
Docent i investigador

Docent i investigador en llengua, discurs, comunicació i didàctica de la llengua

Universitat Pompeu Fabra

Las 3 cosas que he aprendido

1

Més aprenentatge i menys ensenyament

Em sembla que aprenem sobretot el que necessitem, el que ens interessa, el que ens il·lusiona, el que ens pot fer més feliços... estigui o no inclòs en un currículum acadèmic, al llibre de text o a una biblioteca. Per això, la millor manera d'ensenyar és fixar-se en el que vol aprendre l'alumne, en el que li interessa, en allò que ja sap i que li pot permetre entendre el que no sap però li pot agradar. És mediar entre l'aprenent i els recursos i el programa. En això continuo sent molt humanista.
2

L'eina més poderosa és la conversa

Em refereixo a la conversa situada, autèntica, compartida, sentida, viscuda... entre algú que té interès a aprendre sobre alguna cosa i algú altre que sap el que l'altre vol aprendre. Pot ser un xat a la xarxa, un debat formal o una conversa de cafè. Pot ser una conversa sobre un llibre llegit, una pel·lícula, una excursió... És una conversa amb punts de vista diferents, amb les identitats i les mirades dels interlocutors, amb divergències, punts en comú, humor, simpatia...
3

El docent treballa amb l'alumne; l'alumne treballa amb la llengua.

Canvieu 'llengua' per la vostra disciplina. Aquesta és la divisa més rellevant que rescataria de tota la meva formació inicial i la que no ha perdut ni una unça de veritat. És la que recordo més dels meus mestres. La que m'he cregut més i he comprovat més cops que és veritat. Prefereixo un docent que sàpiga dialogar i organitzar una classe perquè l'aprenent sigui el centre, que no pas un que sàpiga molta llengua (o matemàtiques o història), però no tingui habilitats socials.
Otras voces de la comunidad educativa
Ladislau Girona Flores Ladislau Girona Flores
Assessoria i Consultoria
Ethos-Passió
Joan Vila Farràs Joan Vila Farràs
Secretari General d'...
La "sal" de l'educació és el tarannà proper de l...
Xavier Úcar Xavier Úcar
Catedràtic de Pedagogia Social
La importància de l'aprenentatge informal
Nàdia Grau Andrés Nàdia Grau Andrés
Correctora i traductora
Respecte
MARGARITA ALONSO GUEVARA MARGARITA ALONSO GUEVARA
Mestra
Ens cal aprendre a conviure
Anna Espasa Roca Anna Espasa Roca
Directora del Programa de...
La importància del feedback en el procés d’aprenentatge
Olga Pascual i Vallès Olga Pascual i Vallès
Mestra de primària
Cal donar veu a totes les famílies

Más información