Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Jordi Domènech Casal
Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador de professorat.
Doctor en Biologia i Llicenciat en Humanitats, incorporat a la docència a secundària després de dedicar uns anys a la recerca bàsica i la divulgació científica. He publicat diversos articles de didàctica, principalment en el camp de les TIC/TAC i l'ensenyament de les ciències. Sóc formador de professorat en temes diversos (indagació, TAC, llengua-i-ciències) i membre del consell assessor de la revista Cuadernos de Pedagogía, on escric la columna "Entre los Umpa-Wampa". Participo en la creació de recursos educatius de ciències socials i naturals, digitals i en paper. Sóc ambaixador adjunt de la xarxa de professorat europea Scientix i coordinador del grup de treball d'innovació en l'ensenyament de les ciències EduWikiLab. Els meus interessos en ensenyament s'enfoquen a la gestió del coneixement a les organitzacions educatives, l'avaluació i autoregulació dels aprenentatges, l'ensenyament de les ciències mitjançant la indagació, el cicle llegir-escriure-aprendre, i les TAC.

Las 3 cosas que he aprendido

1

Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo

Les pràctiques a l'aula són de vegades tant allunyades del món real que l'alumnat desconnecta el que és, el que sap i el que pensa i ens quedem amb un cos inhabitat i passiu que espera que se li proporcionin ordres i intruccions, incapaç de prendre decisions o resoldre problemes que sí seria capaç de resoldre fora de l'aula. El que ensenyem no hauria de pretendre substituir el sentit comú dels alumnes, hauria de pretendre fer-lo més potent. Activar l'alumnat, fer que es vegi capaç de resoldre reptes, és essencial perquè sigui a l'aula sencer i depèn de les metodologies que usem i els rols que desenvolupem a l'aula.
2

Saber Ensenyar. Revisitar les fonts i aplicar-les

Especialment a secundària, on els professors no tenim gaire formació pedagògica, s'acaba tenint la impressió que cada dos per tres surt una cosa nova: cada curs, una nova formació. I no és així. Les TIC, les Flipped Classroom, la indagació, l'ABP, les competències bàsiques...tot plegat són reformulacions més o menys afortunades de propostes que daten de vint, trenta o fins i tot cent anys. Montessori, Freinet, Freire, Makarenko...les seves propostes van néixer al mateix lloc on som nosaltres: a l'aula, amb els alumnes. Seria fantàstic si aquests referents habitessin més sovint les sales de profes i els profes parléssim algun cop de didàctica, enlloc d'omplir documents i més documents. Especialment els que hem arribat a la docència des d'altres camps, no podem conformar-nos amb saber Història, Física o Matemàtiques. Hem de saber ensenyar.
3

D'un aprenentatge projectat a l'avaluació a una avaluació projectada a l'aprenentatge

Classificar, Certificar, Qualificar, són rols que la societat ens otorga als ensenyants, però que són secundaris en el nostre ofici. Ensenyar bé, ensenyar millor, i ajudar els nostres alumnes a millorar sí és la nostra feina. Davant les innumerables sol·licituds d'estandarització i tests i més tests de nivells i notes, i ara és un 4,9 i ara és un 6,1, convé que mantinguem la perspectiva i ens recordem que tractem amb persones, no amb números. I que el destinatari prioritari de l'avaluació és l'alumne, amb qui ens hem de comunicar en termes productius, que serveixin per a millorar. Si volem que els nostres alumnes es preocupin d'aprendre enlloc de si tenen un 5,8 o un 6,2, nosaltres hem de preocupar-nos, prioritàriament, d'ensenyar.
Otras voces de la comunidad educativa
Assumpta Pla Pi Assumpta Pla Pi
Directora institut
Tal com som
Xavier Úcar Xavier Úcar
Catedràtic de Pedagogia Social
La importància de l'aprenentatge informal
Josep M. Carbó Teigeiro Josep M. Carbó Teigeiro
Professor de Secundària
Els/les mestres no ensenyem però amb nosaltres es pot aprendre.
Ramon Rial i Carbonell Ramon Rial i Carbonell
Coordinació Escoles Vedruna....
Tenim una oportunitat
Montse González Vera Montse González Vera
Assessora i formadora de Formació...
Quin ha de ser el paper dels centres docents quan es pot...
Paqui Martí del Peral Paqui Martí del Peral
Administrativa
Colaboración
Josep Sánchez Malagón Josep Sánchez Malagón
Professor de Ciències de l'...
La millor forma d'aprendre és mitjançant el moviment

Más información