Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Jordi Puig Voltas
Jordi Puig Voltas
Professor de la UB i de la UIC. Mestre d'Educació Física

Fa 19 anys que treballo com a mestre d'educació física i 10 com a docent a diverses universitats de Catalunya. Mestre, doctor en Pedagogia i Llicenciat en Humanitats. Apassionat per la natura, el medi ambient i la relació que l'individu estableix amb el seu entorn. Els darrers anys estic treballant com a Formador de Formadors amb mestres d'infantil, primària, secundària i batxillerat, ajudant a desenvolupar projectes i programes educatius i a millorar les escoles des del punt de vista micro (local). M'apassiona el canvi social i els moviments sociològics que influeixen en educació i que penetren en les escoles amb força. Crec en una escola vinculada al seu entorn i que permet desenvolupar totes les intel·ligències i capacitats del alumne sense oblidar la importància i l'element clau dels valors. L'educació no és un fet aïllat és un fet global i cal abordar-lo des de plantejaments innovadors i d'excel·lència.

Las 3 cosas que he aprendido

1

L'èsser humà neix per ser educat i per aprendre al llarg de la vida

L'aprenentatge no és un fet puntual ni en el temps, ni en l'espai. Aprendre és una de les condicions de l`'èsser humà. Per aquesta raó els països han de volcar els seus recursos en sistemes educatius que permetin a l'alumne aprendre en les millors condicions possibles i al llarg de tota la vida. Les persones han de canviar la idea d'un aprenentatge inicial per la idea d'un aprenentatge permanent. Així arribarem molt més lluny i aprendrem d'una forma més coherent i lògica amb els temps que ens ha tocat viure.
2

L'educació s'ha de mesurar amb elements tangibles i també amb elements intangibles

Des de fa un temps l'educació ha començat a mesurar els seus resultats, el seu impacte, a comparar-se entre països i a establir rànkings a nivell mundial. Les xifres macroeducatives són importants però no resulten adients per prendre decissions en el territori, que es fonamenten en les accions microeducatives que són les que realment tenen impacte en les persones. Els intangibles de l'educació no són mesurables però hi són presents i ens ajuden a seguir endavant en els temps difícils. Les emocions, el tracte, el treball diari de mestres, professores, pares i mares ha de permetre que els infants creixen en un món no tant mesurable i més viscut i gaudit. L'aprenentatge s'ha de fonamentar en Educar, Ensenyar i Emocionar. Aquestes són les claus del procés pedagògic d'aprendre.
3

Un país que pensa en el futur inverteix en educació en tots els seus àmbits

L'educació no s'ha de centrar únicament en l'escola. El fet educatiu és molt més interessant i vivenciat si considerem l'educació com un factor clau en el desenvolupament humà. No podem deslligar-nos del procés educatiu i això es produeix dia a dia en les nostres vides. Estem envoltats d'elements potencialment educatius i necessitem d'adults o persones significatives que al nostre costat ens ajuden a anar més lluny i a desenvolupar les nostres potencialitats. Els països han d'apostar per l'educació i invertir en escoles, universitats, centres de recerca, educació en el lleure, educació social, processos i programes pedagògics de diversa tipologia que seran la riquesa de les societats futures.
Otras voces de la comunidad educativa
Oriol Homs Ferret Oriol Homs Ferret
Sociòleg
L'avaluació sistemàtica és una de les principals eines de...
Àgueda Juaneda Seguí Àgueda Juaneda Seguí
Professora de secundària d'...
Fer feina en equip
Xavier Melgarejo Xavier Melgarejo
Psicòleg escolar i professor
L’escola ha de ser un espai de llibertat i d’afecte
Ramon Terrassa i Cusí Ramon Terrassa i Cusí
Director general d'Acció...
El sentit de comunitat.
Rosa Alexandra Saltos Chacán
Docente
La educación debe ser una celebración de la vida
Ramon Burgués i Salse Ramon Burgués i Salse
Regidor d'Educació de l'...
Obrir les portes de les escoles i de les aules a les famílies...
Xavier Chavarria Navarro Xavier Chavarria Navarro
Inspector en cap a Barcelona Ciutat
L'efecte centre existeix

Más información