Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Marta Olivella Pedrola
Marta Olivella Pedrola
Tècnica del CTESC
Sóc llicenciada en Dret i en Ciències del Treball. Actualment treballo com a tècnica al Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya (CTESC), especialitzada en l’àmbit de l’educació, l’economia social i l’emprenedoria. Complemento la meva visió teòrica del món de l’educació i les polítiques públiques en aquest àmbit amb experiència docent en l’àmbit universitari (UPF) i amb l’experiència de ser mare de dos petits que em prenen energia, hores de son i temps a canvi de somriures, petons, alegries i molta, molta estimació. @MartaOlivella

Las 3 cosas que he aprendido

1

Què vol dir educar? Educar vol dir ajudar a algú a créixer i a ser lliure

Què vol dir educar? Les dues primeres accepcions del DIEC defineixen educar com l’acció d’ajudar (a algú) a desenvolupar les seves facultats físiques, morals i intel•lectuals i de transmetre (a algú) coneixements, actituds, valors o formes de cultura. Desenvolupament personal, coneixements, actituds, valors, cultura... conceptes que m’apropen, intuïtivament, a dos conceptes més: creixement i llibertat. Educar vol dir ajudar a algú a créixer i a ser lliure.
2

A qui educar? A tothom

Qui és aquest algú? O dit d’una altra manera, a qui educar? Als infants. Als joves. Nosaltres. La societat en general. Tothom té dret al seu desenvolupament personal i a rebre i/o transmetre coneixements, actituds, valors, cultura. Tothom té dret a créixer i a ser lliure. Sense exclusions ni restriccions, per origen, per edat, per sexe, per situació professional. Al mateix temps, l’educació és cosa de tots. Tots en som responsables, perquè som éssers socials i vivim en societat. Les relacions personals no són mai unidireccionals. Tampoc l’educació. Els meus fills aprenen de mi, jo d’ells. Aprenc de la família, dels amics, dels companys de feina, de l’escola dels meus fills, de l’associació de veïns...
3

Com educar? Al llarg de la vida i amb el llistó alt

Aprenem al llarg de la vida, per això cal començar de ben petits. Cal que els pares, la família, comencin educant a casa, cal continuïtat a l’escola i els centres educatius superiors, però també cal educació al barri, al poble, a la feina i a l’acció pública. Començar aviat, però no acabar mai. Cal aprendre sempre. I per tant, aprendre a aprendre. I cal exigir. No podem créixer de manera mediocre, ni desenvolupar-nos personalment a mitges, ni transmetre coneixements, actituds, valors, etc., amb poca ambició. Crec que hem d’aspirar al màxim desenvolupament personal, a la màxima transmissió de coneixements, valors i actituds, sempre tenint en compte les característiques individuals i aquells condicionants que poden afectar aquest creixement. Adaptar l’educació a les necessitats especials dels infants, els joves i la resta de ciutadans no ha suposar una renúncia a la qualitat i exigència de l’educació rebuda i transmesa.
Otras voces de la comunidad educativa
Carlos Guillermo Mena Ordóñez
Docente de séptimo grado de EGB
La educación no será una imposición.
Damià Perpinyà Damià Perpinyà
Tècnic docent en el Servei de...
L’alumne protagonista
Xavier Orteu  i Guiu Xavier Orteu i Guiu
Director d'Insercoop,...
Una relació diferent amb el temps
MÓNICA MOYA LÓPEZ MÓNICA MOYA LÓPEZ
Pedagoga, autora i tutora de...
Aprovar no és aprendre
Marta Masoliver Brutau Marta Masoliver Brutau
Mestra
Som un mirall
Xavi Geis Xavi Geis
Mestre i direcció escola Rellinars
A aprendre
Mª Núria Valls Molins Mª Núria Valls Molins
Educació de persones adultes
L’efecte transformador de l’educació

Más información