Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Pedro de Haro
Pedro de Haro
Director gerent Associació de Cases de Colònies i Albergs de Catalunya (ACCAC)
Dirigeixo organitzacions de l’àmbit del lleure educatiu des de l’any 94.

Las 3 cosas que he aprendido

1

Les colònies, escoles de convivència

Les colònies generen moltes oportunitats d'interacció entre els companys de classe i entre els mestres i els seus alumnes. La convivència ajuda a conèixer els altres de manera més intensa i a reforçar-ne el vincle. Alhora també és una bona manera perquè l'alumnat nou a l'escola s'integri plenament en el grup. Molts són els motius pels quals històricament les colònies han tingut un paper important dins del projecte educatiu de moltes escoles del país: són un espai educatiu on es promou especialment la convivència la cohesió de grup i moltes de les competències personals i emocionals que es pretenen assolir a l’ordenació curricular de les diferents etapes educatives. A més, les convivències permeten aprendre de manera directa i a través de l'experiència els continguts que s'han tractat a classe.
2

Les colònies, escoles de medi ambient

Les colònies són una bona oportunitat perquè els infants i joves descobreixin un entorn diferent a l'habitual. Per això representen una font de riquesa que els permet ampliar la visió del món i desenvolupar la consciència ecològica a través de l'educació per a la sostenibilitat. Contacte amb la natura, aprendre a través de l'experiència o conèixer maneres saludables de destinar el temps de lleure. El medi en què es desenvolupen les colònies és una font inesgotable de coneixement i de recursos per aprendre. L'entorn natural de les cases de colònies ofereix múltiples possibilitats als mestres per complementar l'aprenentatge dels alumnes a l'aula sobre el medi ambient amb metodologies com l'exploració, l'observació i l'experimentació. L’escola i les colònies són, doncs, escenaris complementaris en l’acció educativa en el medi natural.
3

El lleure, un dret fonamental

La realització de colònies i sortides s’insereix dins el projecte educatiu dels centres i, a part de la funció educativa específica, ofereixen l'oportunitat que tots els infants i joves gaudeixin del dret al lleure. Amb els anys, s’ha anat adquirint un cert consens social dels beneficis que ofereix en el desenvolupament dels infants. Malgrat tot, és un dret que encara no està regulat i per tant, tampoc està garantit. Així és habitual, per exemple, trobar infants en situació de vulnerabilitat que no poden participar d'unes colònies per raons econòmiques o escoles que fan colònies escolars i d'altres que no. Aquestes desigualtats socials creixents posen de manifest la necessitat que les institucions augmentin la inversió per facilitar l'accessibilitat de tots els infants i joves a les activitats de lleure, i més en un context de crisi econòmica com l'actual.
Otras voces de la comunidad educativa
Carme Carbonell Serrat Carme Carbonell Serrat
mestra de l'Escola La Sínia...
Tots els infants poden aprendre si l'escola s’ha...
ALBERT ARBÓS BERTRAN ALBERT ARBÓS BERTRAN
DEGÀ DE LA FACULTAT D'...
L'ensenyament ha d'alliberar la intel·ligència en...
Cristina Fumadó Casals Cristina Fumadó Casals
Responsable d'Avaluació de...
Cal superar les resistències a l'avaluació
Mercè Mas i Ferrer Mercè Mas i Ferrer
Mestra i Pedagoga.
L'avaluació formadora, al servei de la cohesió social
Ramon Terrassa i Cusí Ramon Terrassa i Cusí
Director general d'Acció...
El sentit de comunitat.
Imma Palahí Pibernat Imma Palahí Pibernat
Mestra d'educació infantil i...
El grup: conèixer i respectar
Daniel Cassany Daniel Cassany
Docent i investigador
Més aprenentatge i menys ensenyament

Más información