Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Rafael Ruiz de Gauna Torres
Rafael Ruiz de Gauna Torres
Director de Relacions Institucionals i Formació - Estudis Fundació Pere Tarrés

Sóc llicènciat en Biologia, PMD per ESADE. Monitor i director d'activitats de lleure infantil i juvenil , i diplomat en amimació sociocultural. Crec en el potencial de l'educació, i especialment en el lleure i l'acció social, per al creixement de les persones i per a la transformació social. Intento contribuir al desenvolupament comunitari, i a l'enfortiment de la iniciativa social amb la meva participació a moltes organitzacions de segon i tercer nivell.

 

Las 3 cosas que he aprendido

1

El lleure educatiu afavoreix la igualtat d'oportunitats dels infants

En un moment d'increment de les desigualtats socials, és imprescindible repensar els nostres sistemes de benestar per a garantir la igualtat d'oportunitats de la infància, a fi que el seu naixement no condicioni inexorablement la seva vida. En aquest sentit, tot i les dificultats del món escolar i del compromís de molts mestres, és imprescindible potenciar l'accessibilitat als espais de lleure, per a afavorir el desenvolupament dels nois i noies. Es fora de l'aula on hi ha important inequitats, com ara les tic, els idiomes, el reforç escolar, o el desenvolupament de competències clau per a la vida personal i professional. Per això cal potenciar l'educació no formal, un espai privilegiat de relacions interpersonals, de capacitació en capacitats com el treball en equip, la iniciativa, la responsabilitat, ...
2

L'afecte és clau en l'educació

Certament l'educació té una part de tecnologia, de metodologia per a poder atendre i fer crèixer les persones. Ara bé, més enllà d'uns certs coneixements bàsics, és determinant l'afecte i l'exemplaritat dels educadors envers els infants. A la nostra trajectòria vital recordem aquells mestres, que amb passió, testimoni, i coherència ens han fet arribar la confiança, la tendresa i la convicció en les nostres capacitats, I no només de paraula, sinó amb signes d'afecte, amb expressions ben vives.
3

La comunitat i l'entorn eduquen

No som éssers aillats, Vivim en societat i en un entorn que ens limita i ens possibilitat. Aquesta va ser una de les intucions dels moviments pedagògics, i de les primeres colònies. Aporfitar un entorn diferent per a potenciar els infants. les escoles no poden ser centres desvinculats de l'entorn, han de ser agents de canvi i de lligam amb la comunitat. I han de poder treballar l'entorn diferent i canviant per a potenciar l'educació.
Otras voces de la comunidad educativa
Montse Palomar Montse Palomar
Professora Cicles Formatius
Aprendre
Carme Mayugo i Majó Carme Mayugo i Majó
Educomunicadora
L'educació com a experiència de vida
Victòria Oliu Subiranas Victòria Oliu Subiranas
Professora de matemàtiques a ESO i...
Preguntar i escoltar a l'alumnat
Teresa Terrades Teresa Terrades
Professora de secundària i coach...
La importància de treballar el projecte vital de cada noi o noia
Francesc Vilà Francesc Vilà
Director Sociosanitari
Que l’escola és un lloc privilegiat per escatir la oportunitat d...
Roser Caño Valls Roser Caño Valls
Funcionària d'educació...
Fent i desfent aprèn el mestre
Aina Flores Hidalgo Aina Flores Hidalgo
Pedagoga i becaria d'...
Com a docent, he compartit aprenentatges amb els infants de 4...

Más información