Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Dionisio Romero Martínez
Dionisio Romero Martínez
Estudiant de pedagogia de la UAB

Estudiant del darrer curs de pedagogia a la Universitat Autònoma de Bacelona. Blogger de temàtica relacionada amb educació, interessat en l'estudi de les desigualtats socials i la política educativa.

Les tres coses que he après

1

Comprendre la complexitat de l'educació és clau per garantir l'equitat i la qualitat

L'equitat i la qualitat –concepció inseparable- en l'educació només té sentit en el marc d'una pedagogia activa pel canvi. La simple transmissió de coneixement és igualitària però no pas equitativa. Cal una comprensió de la realitat complexa de l'educació per a poder incidir en cadascuna de les parts que la conformen (contextos educatius, contextos socials, contextos econòmics, contextos territorials,…) de manera transversal, interrelacionada i amb reconeixement recíproc de sabers, tot treballant per una mateixa fita; la igualtat d’oportunitats.
2

L'avaluació com a motor de millora, per tant de qualitat i d'equitat.

És necessari un canvi en la concepció de l'avaluació. Els processos avaluadors són una eina clau en la propulsió del canvi, de la millora i, consegüentment, de la consecució d'un major nivell d'equitat i qualitat educativa. Per tant, cal fer de l'avaluació una estratègia de reflexió crítica en pro d’una millora conjunta dels processos educatius. Per aquest motiu, cal involucrar a la tota la comunitat educativa (professorat, alumnat, famílies, ...); tots han de tenir veu per avaluar i responsabilitat per a ser avaluats. És necessari trencar amb la concepció d'avaluació com a judici i caminar cap a entendre-la com a procés de millora i de innovació. Sense avaluació, la igualtat d'oportunitats corre el risc de restar com a objectiu fictici i insostenible.
3

Flexibilitat del sistema i concepció d'èxit

Per a garantir la igualtat d'oportunitats cal dotar de flexibilitat al sistema educatiu i reformular la concepció de l'èxit. Per una banda, l'equitat és assolible en tant que les diferents estructures son capaces d'adaptar i modelar les seves funcions segons les necessitats que sorgeixen en els diferents marcs (societat, institució, professorat, alumnat,...); així doncs el primer pas és garantir suficiència autonòmica als centres per a gestionar la igualtat d'oportunitats desitjada. Per altra banda, i també a tots els àmbits (institucional, familiar, social, polític,...), cal replantejar la concepció d'èxit educatiu de l'alumnat. L'èxit no és l'assoliment d'estudis superiors i un cert grau de competències associades, l'èxit és el desenvolupament íntegre de la persona amb competència per a prendre decisions crítiques sobre el seu futur.
Altres veus de la comunitat educativa
Alexandre Camacho Prats Alexandre Camacho Prats
Doctor en Pedagogía y profesor
La calidad de nuestro sistema educativo se basa en la calidad...
Germán Wilfrido Sánchez Valenzuela
docente de lengua y literatura en...
Enseñar para la vida
Toni Beltran Soldevila Toni Beltran Soldevila
Director col·legi La Salle
Hem de fer que a les escoles no sigui un lloc on s’ensenyi sinó...
Roser Argemí Relat Roser Argemí Relat
Cap de projectes a la Fundació...
El COMPROMÍS mou muntanyes
Irma Silvia Torres Lopez Irma Silvia Torres Lopez
Mexican Teacher
The most experimented teachers must work at kindergarten.
Jaume Francesch Subirana Jaume Francesch Subirana
Psicopedagog/President d'ACPO...
Compartir
Elvira Borrell Closa Elvira Borrell Closa
inspectora d'educació
L'avaluació és tant un procés tècnic com ètic i social

Més informació