Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Encarna Molina Hita
Encarna Molina Hita
Mestra i psicopedagoga jubilada

La meva formació bàsica és de mestra i psicopedagoga. Durant els anys dedicats a l’ensenyament reglat he treballat a tots els nivells educatius: des d’Escola Bressol  fins a Post Graus universitaris i a les darreres dècades m’he  dedicat bàsicament a població amb risc de marginació com son alumnat nouvingut i població gitana de barris amb difícil inclusió social.

A l’actualitat, a partir de la meva jubilació, des de “9 Barris Acull” faig classes de castellà i català a població adulta recent arribada, provinent d’altres llengües i cultures, a més d’impulsar la “Xarxa d’intercanvi de Coneixements de Can Basté”, també a 9 Barris.   

Les tres coses que he après

1

El treball en equip ens enriqueix

A la societat actual és impossible dominar totes les habilitats i coneixements, però si treballem en equip ens enriquim mútuament en relació a l’objectiu concret que ens motiva. En educació cal tenir una visió multidisciplinar dels objectius i de les persones per fer avançar en coneixements i en maduresa. Només des d’aquest enfocament cobrarà sentit cada una de les petites accions educatives que programem en el dia a dia. Al centres escolars son molt importants els debats i acords de l’equip docent.
2

Escoltar de manera activa és bàsic

En la relació educativa és bàsica la comunicació personal. Totes les persones, incloses les més petites, tenen quelcom a comunicar-nos de la seva situació i percepció individual. L’educador/ensenyant ha de partir d’aquestes sensibilitats per aportar de manera eficaç els seus coneixements i habilitats. En aquest aspecte cal dedicar esforços a escoltar les famílies i assegurar una bona comunicació.
3

Com a educadors/es només podem comunicar això que realment creiem i sentim

Les emocions, els coneixements, els interessos personals i professionals, ... configuren el nostre discurs educatiu. Tant si volem com si no, a la nostra tasca expressem allò que realment té un valor per a nosaltres: els gestos, el to de veu , el temps que dediquem a un comentari o a un altre, la selecció dels temes, la relació personal, la programació d’activitats, la implicació en les propostes generals, .. Tot plegat sura i fa que arribi un contingut educatiu o un altre.
Altres veus de la comunitat educativa
Jaume Francesch Subirana Jaume Francesch Subirana
Psicopedagog/President d'ACPO...
Compartir
Montserrat Ballarín Espuña Montserrat Ballarín Espuña
Professora titular de dret...
Més concienciació social sobre el valor d'invertir en...
Oscar Martínez Rivera Oscar Martínez Rivera
Professor de la Facultat Pere...
Capacitat resilient de les persones
Jordi Pujadas Ribalta Jordi Pujadas Ribalta
Mestre i Orientador.
Acompanyem persones que creixen en societat
Joan Canimas Brugué Joan Canimas Brugué
Observatori d'ètica aplicada...
De la utopia educativa a l'omnipresència de la formació
Montserrat Fisas Ollé Montserrat Fisas Ollé
Docent en Educació de persones...
S’ha de garantir l’educació bàsica de totes les persones adultes...
Emili Avilés Cutillas Emili Avilés Cutillas
Mestre de Primària
Família i escola, claus de la millora de la societat

Més informació