La participació també és clau contra les retallades: I a l'efecte directe que tenen aquestes actuacions en el millorament acadèmic i personal dels nostres fills cal sumar un altre efecte que també els beneficia, ja que de retruc, indirectament, la participació de les famílies a l'escola fixa el focus d'atenció mediàtic i social en la importància d'aquesta realitat per a la nostra societat, per un sector quantitativament gens menyspreable en qualsevol avaluació executiva com és el de les famílies, més de 400.000 a Catalunya, que participant observen d'a-prop l'abast de les retallades, quines són les mancances que provoquen, i poden reclamar amb més efectivitat la seva restitució i evitar-ne d'altres. Llum i taquígrafs a l'escola, convertint-la en protagonista. Aquest protagonisme també és important per a les famílies, protagonisme secundari, però protagonisme, al cap i a la fi, per treballar en favor dels fills i encapçalar iniciatives pro-actives, constructives, d'ampli seguiment i efectives, despertant així una ciutadania que sembla dormida havent-se cregut que la seva actuació no pot canviar res, quan sí que ho pot fer. Cal obrir doncs les escoles, afavorint sempre que es pugui la participació de les famílies també com a pas inicial per afavorir la manifestació de la qualitat de l'educació pública, doncs ens queixem que no es participa de concentracions públiques, oblidant que és més fàcil començar per una participació que tingui repercusió directa sobre els propis infants, que animi una participació més generosa que els beneficii a tots, i en la que cal fer sentir el protagonisme a les famílies.