El nou paradigma educatiu encaixa amb dificultats amb el disseny dels espais, mobiliari i decoració que comencen a no tenir validesa a l’actualitat.
Les escoles, construïdes amb estructures rectangulars d’aules, pupitres i pissarres, formen part ja d’un passat. El present ens porta a nous criteris i a fer un ús intel•ligent de l'espai. Cal recrear les escoles basant-nos en que l'espai, mobiliari, eines, i la tecnologia són part integral de la pedagogia. Cal plantejar les activitats en un espai motivador per mostrar les seves idees i treballar en espai per promoure comportaments crítics per activar el pensament, l'empatia i l'experimentació.
Els espais han de ser llocs per compartir, aprendre, expressar, jugar, trobar-se, pensar, emprendre, conviure, superar-se i construir en equip; potents espais per a l’estudi, la lectura, el silenci i el creixement interior. Aules, patis i racons versàtils i flexibles per als aprenentatges actius i variats on els infants i els joves pensen, cooperen, componen, expressen i expliquen; aprenen a resoldre conflictes i a ser competents per assolir més i millor els objectius d'aprenentatge del segle XXI que volem crear.
L’ambientació interior de les escoles esdevé un element potenciador del clima de centre amb parets que comuniquen en positiu, parets ajuden a crear el clima. Aquesta és la part de l'escola que possibilita a l’alumne l'aprenentatge.
L'espai educa i ho ha de fer amb un llenguatge comú amb les persones i el projecte del centre escolar.