Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Raül Manzano Tovar
Raül Manzano Tovar
Mestre
Sóc Raül Manzano Tovar, mestre de l’Escola Parc de l’Aigua de Lleida. Tinc estudis de magisteri i ciències de l’educació, estic relacionat amb la Renovació Pedagògica a Lleida i a la Federació de Catalunya. Sóc codirector de les revistes pedagògiques Guix i Aula de Primària de Graó.

Les tres coses que he après

1

Una educació per al sentit - l’aprenentatge i la convivència-

Una educació que pretén la formació ciutadana a partir de l’aprenentatge i la convivència en els termes de la societat democràtica que volem avui. Uns centres educatius que plantegen un aprenentatge bàsic per continuar aprenent durant tota la vida i que cerquen coherència amb els múltiples agents comunitaris, culturals i educatius que actuen simultàniament sobre l’aprenent. Aquests processos s’han de viure i conviure en un clima de protagonisme de l’alumnat, sempre aprenem de l’altre, amb els altres. L’organització ha de permetre disposar d’espais democràtics, la democràcia s’aprèn exercint-la. Aprenentatge i convivència ens han de permetre ajudar-nos a comprendre i actuar sobre el món cada dia més complex en que vivim.
2

Una educació que consideri la persona, les persones

En educació sovint s’ha dit que s’ha de tenir en consideració la persona, l’aprenent. La funció social de l’educació ha evolucionat. Per això, com s’havia dit, però ara més que mai, calen uns itineraris que abordin les diferents dimensions de la persona en funció de la realitat de cadascú, les seves capacitats, els seus interessos... Cal definir unes competències i sabers bàsics imprescindibles per tota la població per viure sense risc d’exclusió social. Però, tant els camins per aconseguir-los, com moltes altres competències i sabers que es poden adquirir de diferents maneres. D’aquí la importància de l’autonomia d’un centre educatiu en el marc del seu entorn i de la seva zona educativa. Pot afrontar projectes educatius el màxim adequats a l’alumnat, a l’entorn i al moment educatiu. Els equips directius han de ser dinamitzadors d’aquests processos, d’aquí la importància que exerceixin veritables lideratges educatius. En aquests itineraris, en el marc de l’autonomia, els termes espai-temporals s’han de flexibilitzar permetent organitzacions creatives al centre i fins i tot entre centres educatius.
3

Una educació adequada a la realitat social i tecnològica actual

El món actual és complex. Disposem de canals d’informació continuats. El coneixement ha evolucionat, d’una estructura lineal ha passat a tenir una estructura en xarxa. Aquests fets fan que el centre educatiu en conjunt però especialment mirant a l’aula es plantegin quin tipus de pràctiques són les més necessàries i coherents amb la realitat i les potencialitats actuals. Les metodologies que tendeixen a la globalització dels aprenentatges, amb un sentit competencial –permeten mobilitzar els sabers –coneixements, actituds, processos, emocions...- per a la resolució de situacions reals, per a la comprensió del món i per a continuar aprenent – són les més convenients. Cal fer especial èmfasi amb la conveniència de l’ús de les tecnologies quan infants i joves són nadius digitals, tenint en compte que ben usades poden ser bones eines per a l’aprenentatge. Ens permeten tenir el món a l’aula. Cal però educar des del sentit crític dels seus missatges sense deixar emmirallar-nos només per les seves seductores formes de comunicació.
Altres veus de la comunitat educativa
Vanesa Berlanga Silvente Vanesa Berlanga Silvente
Professora associada - Universitat...
La estadística: un reto para los universitarios
Jesús C. Guillén Jesús C. Guillén
Editor de "Escuela con...
El futuro pasa por la neuroeducación
Antònia Darnés Surroca Antònia Darnés Surroca
Psicopedagoga, Escola Andorrana,...
Només amb una escola pública forta, majoritària i prestigiada...
Anna Forés Miravalles Anna Forés Miravalles
Professora Universitària
Ensenyar és aprendre dues vegades
Toni Beltran Soldevila Toni Beltran Soldevila
Director col·legi La Salle
Hem de fer que a les escoles no sigui un lloc on s’ensenyi sinó...
Franc Ponti Roca Franc Ponti Roca
Professor a EADA
Anar a la contra
Lluís Vallvé Cordomí Lluís Vallvé Cordomí
Mestre i responsable Programes de...
He après a esperar

Més informació