Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Sarai Samper Sierra
Sarai Samper Sierra
Sociòloga
Sóc sociòloga i fa deu anys que vaig crear l'empresa D-CAS (Col·lectiu d'Analistes Socials). Des d'aleshores, tinc la sort de dedicar-me a projectes de 'sociologia aplicada': aplicada a la planificació de polítiques socials des d'un millor coneixement de les condicions de vida de les persones; aplicada a projectes de participació i sensibilització social, aplicada a innovar en serveis socials des de la interdisciplinarietat, i aplicada a fomentar els valors en els que crec.

Les tres coses que he après

1

Els infants aprenen més fàcilment que els adults. Un mite a desmontar

Que els infants aprenen més fàcilment que els adults sembla una veritat donada per descomptada. Tant, que hi ha pocs estudis destinats a posar a prova aquesta afirmació. Afortunadament, n’hi ha alguns, i els resultats demostren que no és del tot i així. Els adults aprenen diferent als infants, però no menys ni pitjor. Amb una metodologia adaptada a la forma d’aprendre en l’adultesa, el progres d’un adult en el seu aprenentatge pot ser similar al d’un infant, inclús a l'hora d'aprendre un nou idioma o aprendre a tocar un instrument musical. Més enllà del fonament del mite, és important qüestionar-lo perquè desmotiva a moltes persones adultes a formar-se en allò que els motiva, considerant que ja se’ls ha passat l’edat, o que els costarà molt més o no podran ja assolir un nivell avançat en allò que volen estudiar.
2

La filosofia: una assignatura tremendament útil

Vaig tenir la sort d’estudiar quan encara la filosofia era una assignatura obligatòria a secundària. Amb ella adquiríem una competència bàsica, com és la capacitat de pensar de forma lògica sobre idees abstractes, de combinar pensament lògic, pensament creatiu i pensament crític; inclús, la vivència de plantejar-nos preguntes que ens ajudaven a autoconèixe’ns millor. Em sembla paradoxal que reformes educatives que aposten per conceptes com les competències bàsiques, per la utilitat pràctica i per la qualitat, eliminin una matèria que contenia tots aquests ingredients.
3

Compte amb els prejudicis sobre els adolescents

Sovint se sent dir que els adolescents són un alumant especialment difícil: estan desmotivats, descentrats, falten al respecte i no valoren l’educació, de manera que es fa molt difícil fer classes en els instituts. Aquest tipus de comentaris els he sentit inclús per part de professors de secundària, i en alguns casos m’ha donat la sensació que aquesta afirmació, pràcticament inqüestionada, està tenint un efecte pervers, i és que alguns professors acaben per no assumir tota la responsabilitat que haurien d’assumir quan les coses no funcionen dins les aules. Aquesta desresponsabilització va associada en alguns casos a una preparació decreixent de les classes, un clima menys afectiu entre professor i alumne i un menor compromís amb la millora continuada com a professionals.
Altres veus de la comunitat educativa
Melania Muñoz Castillo Melania Muñoz Castillo
Estudiant del Màster Educació en...
Fer-nos conscients del potencial d’aquest vincle
Enric M. Sebastiani i Obrador Enric M. Sebastiani i Obrador
Professor a la FPCEE Blanquerna (...
Sense amor i esperança no es pot educar
Deli Miró Miró Deli Miró Miró
Psicopedagoga i educadora en art
AULES PER L’EDUCACIÓ DEL BÉ COMÚ
Libo Luna Márquez Libo Luna Márquez
Cap del servei d'educació de...
Invertir en educació és invertir en un futur millor
Quim Brugué Torruella Quim Brugué Torruella
Catedràtic ciència política (...
Els alumnes no recorden les assignatures, recorden els professors
Àngel Querol i Pallarés Àngel Querol i Pallarés
Mestre i professor. Director d...
educar i ensenyar és fer créixer i donar eines per a l'...
Xavi Geis Xavi Geis
Mestre i direcció escola Rellinars
A aprendre

Més informació