Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Dolors Reig
Dolors Reig
Psicòloga social, experta en social media, dirigeix l’espai de publicació diària i l’acadèmia de formació en línia El caparazón.

Les tres coses que he après

Els millors mestres són els millors aprenents
1

Aprendre a aprendre durant tota la vida

Si alguna competència destaca per damunt de totes les altres en les societats de la informació i el coneixement que habitem és la d’aprendre a aprendre. Vivim –gràcies a la fluïdesa amb què es genera i comparteix coneixement, especialment en el context de les eines tecnològiques, les xarxes socials, etc.– en una beta permanent que implica aprenentatge, gairebé automàtic i inconscient, en cada moment de les nostres vides.

No és només un consell per als alumnes. També els millors mestres són els millors aprenents. No es tracta tant de títols ni de rigorosos estàndards ni de polítiques educatives... Es tracta que hem d'ensenyar els mestres a ser aprenents, a ser capaços d'adaptar-se als contextos, tecnologies i llenguatges del demà, d’acompanyar les ganes de créixer i de créixer alhora amb els alumnes.

Aquest ha de ser el centre dels sistemes educatius: el professor i les seves ganes de seguir aprenent. Hem de fomentar la pròpia formació docent i la cultura de l'aprenentatge permanent, mitjançant comunitats, polítiques de recursos humans adequades i campanyes de sensibilització general de la població cap a valoracions més positives del mestre.

Hi afegiria, encara, la idea que em va inspirar una xerrada amb una científica en actiu de més de vuitanta anys: només s'envelleix quan es deixa de viure els temps que corren, quan es perden les ganes d'aprendre.

2

Aprenentatge augmentat

L’aprenentatge actual és també un aprenentatge augmentat, que fuig de les certeses massa permanents i gaudeix dels matisos infinits d’una societat més transparent, distribuïda i diversa.

Vivim canvis en l'esfera del social, el cognitiu i el creatiu, anem evolucionant des de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) cap a les TAC (tecnologies de l'aprenentatge i el coneixement) i les TEP (tecnologies de l'apoderament i la participació).

El procés d'adaptació de l'educació a les infinites noves possibilitats és el que podem anomenar "aprenentatge augmentat", el qual, partint del canvi de focus de l'educació a l'aprenentatge autònom que hem vist en el primer punt, permet aprofitar la potència d’Internet com a ecosistema d’aprenentatge (TAC) i participació (TEP).

3

Aprenentatge honest

Per últim, és un aprenentatge humil i honest, que no es dóna a si mateix per acabat sinó que se sap el camí per convertir l’aprenent en productor actiu de noves idees.

Hem vist, en el segon punt, el potencial de tot plegat per a la creació d’un individu molt més preparat i important per al desenvolupament de la societat on viu. Es parla, mirant les possibles apropiacions positives i negatives de la tecnologia, dels nous “joves amb superpoders”: són moltes i molt potents les armes que té a les mans el ciutadà actual.

En aquest sentit, no hi ha tecnologia que no depengui de la seva apropiació i no hi ha apropiació que no depengui dels valors de l'usuari; per la qual cosa l’educació en valors resulta cada cop més important.

Altres veus de la comunitat educativa
Josep Castillo Josep Castillo
professor i tutor de secundària i...
L'escola que no canvia el món el reprodueix i el justifica
María Lucrecia Tigse Caillagua María Lucrecia Tigse Caillagua
Docente de EGB
Educación para la vida
Neus Ferran Biera Neus Ferran Biera
Docent
Tothom a classe vol aprendre
Joan Llisterri Homs Joan Llisterri Homs
Psicòleg educatiu
Cada alumne és un món
JOAN GUÀRDIA OLMOS JOAN GUÀRDIA OLMOS
Professor de la Facultat de...
Fer política per fer millorar l’educació es necessari, fer...
Anna Agramont Llinàs Anna Agramont Llinàs
I+D
L'educació en sí, és un projecte sense fi en constant...
Albert Carreño Pio Albert Carreño Pio
Mestre d'educació física /...
La importància de raonar i opinar

Més informació