Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
John MacBeath
John MacBeath
Professor emèrit de la Universitat de Cambridge

Professor emèrit, Universitat de Cambridge. 
Director del Leadership for Learning: the Cambridge Network i director de projectes del Centre for Commonwealth Education.

Les tres coses que he après

Ensenyar és una activitat subversiva en diversos sentits...
1

Aprendre a aprendre en un món canviant

La retòrica omnipresent dels “resultats” suggereix que l’aprenentatge s‘acaba en sortir de l’escola, quan en realitat els reptes del veritable aprenentatge sovint comencen només en aquell moment i hi ha molt a desaprendre. El fet d’aprendre un mateix, amb un efecte durador, amb curiositat agressiva i escepticisme sà, requerirà cada cop més una capacitat de construir ponts entre l’aprenentatge dins i fora de l’escola, dins i fora dels confins de l’aula. Això significa preparar el jovent per a una societat on el “treball” està adoptant formes noves i imprevisibles, però cada cop més supeditades al treball en equip, a la iniciativa i a un sentit d’”agència”.

2

Volar per sota del radar polític

Ensenyar és una activitat subversiva en diversos sentits —com a crítica intel·lectual i emocional d’idees encarcarades, com a resistència al dictat de l’autoritat, com a aixecament a favor del que és correcte i en benefici de la gent jove— quan aprenem a mesurar allò que valorem en comptes de valorar allò que fàcilment podem mesurar. Això implica una voluntat i una capacitat d’identificar i de compartir criteris sobre què condueix cap a uns entorns d’alta qualitat per a l’aprenentatge dels estudiants, i l’aprenentatge professional i organitzatiu en un món de canvi.

3

Els bons líders són actius i exemplars a l’hora d’aprendre

El lideratge es defineix generalment en termes d’individus situats al capdamunt d’organitzacions, de figures heroiques que han assolit el seu estatus i s’hi agafen. En un clima de canvi continu, el primer imperatiu no és només ser un bon aprenent, sinó exemplificar una inquietud constant per aprendre dels altres: dels professors, dels fills, dels pares. Això significa compartir i “distribuir” lideratge, i aprendre a seguir tant com aprendre a conduir. I això implica una voluntat d’explorar llocs per aprendre fora de l’escola, a la comunitat i en el món virtual, i aprendre de la gent jove, que sovint està més preparada que els seus professors o caps.

Altres veus de la comunitat educativa
J. Gil J. Gil
Estudiant de màsters UAB i UOC
L'educació formal no limita la informal
gemma vidal i oltra gemma vidal i oltra
Quasi educadora social a l'...
L'educador com "a passador" de cultura
Pilar Lleonart Forradellas Pilar Lleonart Forradellas
Pedagoga, Cap de projectes (...
L'Educació ens fa crèixer per dins i per fóra. És una...
Ramon Rial i Carbonell Ramon Rial i Carbonell
Coordinació Escoles Vedruna....
Tenim una oportunitat
Encarna Molina Hita Encarna Molina Hita
Mestra i psicopedagoga jubilada
El treball en equip ens enriqueix
Marta Olivella Pedrola Marta Olivella Pedrola
Tècnica del CTESC
Què vol dir educar? Educar vol dir ajudar a algú a créixer i a...
Neus Agut Horna Neus Agut Horna
Orientadora - Atenció a la...
La màgia

Més informació