Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

Crear escoles que preparin per al futur

Quin lloc ha d’ocupar l’aula en el procés d’aprenentatge del segle XXI? Com s’han d’organitzar els centres educatius per crear contextos d’aprenentatge reals? Com es pot avançar cap al lideratge de centres centrat en l’aprenentatge? Quines condicions permetran als centres aprendre i treballar en comunitat?

En una societat com la nostra, la generació de coneixement ha esdevingut, probablement, la forma més rellevant de treball, productivitat i competitivitat.
Les activitats estratègicament dominants es produeixen, cada vegada més, en interdependència global.
L’escola, en aquest escenari, ha guanyat valor estratègic, però, en la mesura que va deixant enrere els paràmetres que establia la societat industrial, ha anat perdent la seva posició tradicional en la conservació del saber i el monopoli de la seva transmissió entre generacions.
Les solucions organitzatives pròpies de l’escola tradicional sovint resulten poc adequades per donar resposta a un context tan canviant i complex com aquest, en què l’acceleració dels processos d’innovació ha trobat el seu revers immediat en la generació de pràctiques i sabers obsolets.
Els centres educatius, en aquesta conjuntura i de la mateixa manera que altres sectors de la nostra societat, encaren el repte de retrobar la seva ubicació.
Les escoles tenen el desafiament d’esdevenir espais en què mestres i alumnes puguin trobar l’oportunitat de reconstruir el sentit de l’activitat educativa i obrir-la a través de nous vincles amb la comunitat educativa que, en la societat xarxa, s’ha d’entendre, més que mai, en el seu sentit més extens.


 
 

Les 3 coses que han après...

Richard Gerver Richard Gerver
Exdirector de l’escola primària Grange (Gran Bretanya...
  • 1L’educació ha de ser una celebració del viure la vida
  • 2Hem d’alimentar el poder d’aprendre realment
  • 3L’educació ha de ser divertida!
Joan Domènech Joan Domènech
Mestre i director de l'escola Fructuós Gelabert
  • 1El canvi es produeix a l’aula. Però, cap on el dirigim?
  • 2Exercir la professionalitat. Redefinir-la
  • 3Canviar l’Administració
Pilar Ugidos Pilar Ugidos
Directora de l'escola Miquel Bleach de Barcelona
  • 1Socialment, comencem per acceptar que tots som responsables de l’educació
  • 2A l’escola cal trencar amb tots els paradigmes educatius del passat. Desaprendre per tornar a aprendre
  • 3A l’aula, escoltar i reconèixer que l’autèntic guia no va al davant, sinó al darrere, vigilant de no deixar a ningú pel camí
Xavier Aragay Xavier Aragay
Economista i director general de la Fundació Jesuïtes...
  • 1Avançar avui cap a un canvi profund de l'educació és possible
  • 2L'escola actual està estressada i el model educatiu en què es basa està esgotat
  • 3Estem davant d'un canvi de paradigma educatiu
Joan Badia Joan Badia
Professor de llengua i literatura a l’educació...
  • 1La importància de cada alumne com a persona
  • 2La importància del grup
  • 3Preparar els alumnes d'avui per als reptes de demà
Núria Marin Núria Marin
Directora de la Comunitat d’Aprenentatge de l’Escola...
  • 1Incloure a l’escola pràctiques educatives d’èxit
  • 2Ser una escola participativa, inclusiva i democràtica
  • 3Ser una escola relacionada amb l’entorn