Les veus de la comunitat educativa per celebrar els 10 anys de Debats d’Educació.
En una societat com la nostra, els espais i moments per a l'aprenentatge són múltiples, però és des de l'educació que hem de fomentar la responsabilitat individual envers l'aprenentatge, per tal que els nostres alumnes no desaprofitin aquesta multiplicitat d'ocasions en pro del seu propi creixement.
El nostre primer objectiu com a educadors és el d'aconseguir que els nois i noies tinguin una actitud positiva envers l’aprenentatge, més enllà de la seva actitud a l’escola, ja que això determinarà en gran mesura la seva trajectòria educativa al llarg de la vida. Avui sabem que més important que adquirir coneixements és tenir la disposició, incorporar els mecanismes que permeten aprendre al llarg de la vida. Aquí prenen rellevància les habilitats cognitives però també les no cognitives: constància, tolerància a la frustració, capacitat de concentració, resiliència, etc. És evident que en el desenvolupament d'aquestes habilitats hi tenen molt a veure els entorns familiars i socials, els grups d'iguals, les condicions de vida... però també el que es fa des del sistema educatiu.
En aquest sentit, cada vegada hi ha més veus que parlen de posar l'alumne al centre, de partir de les seves motivacions i interessos, de fer-lo experimentar, de promoure aprenentatges significatius, connectats amb el món real i amb la vida quotidiana...
Però els processos de desafecció envers la formació i els percentatges d'abandonament escolar encara són massa elevats i la formació al llarg de la vida encara és una assignatura pendent del nostre sistema. És per això que ens cal aprofundir-hi més.