Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Raquel Moreno
Raquel Moreno
Consultora de D-CAS
Com a sociòloga fundadora de la consultora D-CAS, desenvolupo des de fa ja 10 anys una tasca de recerca aplicada i desenvolupament de projectes en l’àmbit educatiu, entre d’altres. Com a mare d’una nena desenvolupo una tasca com a educadora des de fa ja 4 anys. Tots dos grans reptes que em fan plantejar-me constantment dubtes i reflexions per les que no sempre tinc resposta.

The three things I’ve learned

1

L’escola de la vida

Segurament si ens parem a pensar en com hem canviat al llarg dels anys podem arribar a la conclusió que els principals canvis en la nostra forma de ser o pensar no es donen en els primers anys de la nostra vida, sinó durant la maduresa. És per això que què em sembla tant injust parlar del dret a l’educació i limitar-lo només a l’escola, l’institut o fins i tot a la universitat. El dret a l’educació ha de tenir en compte totes les edats, i no em refereixo només a les escoles d’adults, no, em refereixo a tots aquells espais que donen riquesa al nostre aprenentatge continu i que no es limiten a les aules. Les relacions que establim; els mitjans de comunicació; les experiències personals, laborals o familiars; la protesta, sigui on i com sigui. La cura i millora de tots aquests espais ha de formar part de la reivindicació per un dret a l’educació. Per què tots ells formaran a les persones que vulguem ser.
2

Per una reflexió inclusiva

Al final sempre som els mateixos. Però, per què? Per què repassant les aportacions a aquest fòrum de participació he vist tantes cares conegudes? Per què tinc la sensació de llegir una vegada i un altre les mateixes reflexions? Per què jo mateixa torno a repetir, tot i que en paraules diferents, el que ja altres han dit? Cadascú tindrà les seves possibles respostes, però segurament coincidirem en que hem de fer l’esforç per apropar-nos a totes aquelles persones que mai entraran en un fòrum com aquest. Un escola inclusiva sí, però una reflexió inclusiva també.
3

Deixar entrar a les escoles altres veus

Els mestres, de tots els cicles educatius, s’han format i preparat per poder exercir aquesta funció. No obstant, els centres educatius haurien de donar també cabuda a moltes altres persones que, tot i no haver rebut aquests aprenentatges, també tenen molt a ensenyar. Hem sentit molt a parlar de fer una educació connectada amb la quotidianitat, amb l’experiència directa en entorns professionals reals, amb metodologies d’aprenentatge més engrescadores. Ara bé, això es difícil de complir si les persones que exerceixen la funció de mestre no estan presents en tots aquests espais. Com es pot ensenyar a exercir una professió que mai s’ha realitzat? I amb això no vull carregar de nou contra els equips docents, que fan ja una molt bona feina, sinó vull posar sobre la taula la necessitat d’ampliar i diversificar aquests equips docent.
Other voices from the educational community
Míriam Espinàs i Riera Míriam Espinàs i Riera
Mestra i ex regidora d'...
Evitar el fracàs escolar també està a les mans dels mestres, per...
Josep Maria Guinovart i Ferrero Josep Maria Guinovart i Ferrero
Mestre de primària
La importància del lligam emocional entre mestre i grup classe.
Mauro Mediavilla Bordalejo Mauro Mediavilla Bordalejo
Professor Ajudant Doctor a la...
El mestre: una peça clau
Tura Badosa Moret Tura Badosa Moret
Professora d'Història....
L’escola com a lloc de convivència i creixement
Elvira Borrell Closa Elvira Borrell Closa
inspectora d'educació
L'avaluació és tant un procés tècnic com ètic i social
Irma Silvia Torres Lopez Irma Silvia Torres Lopez
Mexican Teacher
The most experimented teachers must work at kindergarten.
Montserrat Boix Fargas Montserrat Boix Fargas
Mestra
Respecte i autoritat

More information