I com són les institucions educatives del nostre país pel que fa a la relació amb les famílies? Doncs hi ha de tot. Hi ha algunes (per desgràcia menys de les que necessitem) que són veritables escenaris creatius per al desenvolupament i l’educació integral dels infants i dels adults. S’han anat configurant, al llarg del temps, i hereves de la renovació, la innovació i la revolució educativa; com a espais de transformació personal i social. La seva autoorganització (autopoesi) les ha convertit en escenaris vius que faciliten la construcció d’identitats personals, grupals i comunitàries des de principis com el respecte, la cura, l’acompanyament, la rigurositat, l’ètica professional, entre d’altres. Per sort nostra, alguns d’ells, esdevenen referent per a altres centres (educatius o no), i de manera generosa, ofereixen la seva experiència a altres professionals i a altres famílies interessades en els seus projectes. També hi ha altres (pocs també), que quan els visito, tinc la sensació d’entrar en un hospital robat, en un magatzem de trastos vells on els infants i les famílies es troben “mig aparcats” i els professionals sobreviuen amb el lament permanent a la boca. Són centres gens cuidats per les instàncies polítiques responsables de l’educació dels infants i de l’empoderament de les famílies. Són centres que viuen la presència de les famílies com una amenaça per la seva tasca. Quan miro la major part dels nostres centres educatius veig mantenen unes relacions amb les famílies enarborant el lema de “qui dia passa, any empeny”. Són centres que necessiten de grans dosis de coratge i passió per seguir endavant. Per finalitzar dir que sento molt necessari poder mirar més enllà de les nostres fronteres al mateix temps que revisem de manera profunda i singular les pràctiques educatives que portem a terme, tant a la família com els centres educatius.