Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Xavier Melgarejo
Xavier Melgarejo
Psicòleg escolar i professor
Sóc psicòleg escolar, doctor en pedagogia i professor del Claret de Barcelona

The three things I’ve learned

1

L’escola ha de ser un espai de llibertat i d’afecte

El més important per qualsevol ésser humà és sentir amb intensitat que l’estimen incondicionalment, sentir-se estimat pel fet d’existir. A la vegada ha de rebre el permís social per expressar també aquest afecte a totes les altres persones. Tota persona ha de poder desenvolupar-se per poder fer-se dues preguntes bàsiques; qui i com vull ser jo? I, quina finalitat vull donar a la meva vida? Per poder desenvolupar-les cal un context que vulgui que els seus ciutadans ampliïn els seus espais de llibertat, i a la vegada on aquests ciutadans es comprometin per millorar la societat. Cal crear socialment espais de llibertat i d’afecte on totes les persones desenvolupin al màxim totes les seves dimensions. L’escola ha de ser un d’aquests espais.
2

Les escoles han de ser comunitats d’aprenentatge que impulsin equitat i qualitat per igual

Els països capaços de crear escoles que s’estructurin progressivament en els models de comunitat d’aprenentatge o de cor de la comunitat social lideraran aquest nou model de ciutadà creant comunitats més cohesionades i molt més eficients econòmicament. Els valors d’equitat i qualitat s’han de prioritzar en elles a la vegada i no excloent cap de les dues. El seu lema ha de ser: Menys és més. En aquestes escoles es prioritza la intensitat i l’aprofundiment del que es treballa a la quantitat. L’objectiu és la creació de coneixement per tots els membres de la comunitat, voler assolir un nivell excel•lent per tots els alumnes, independentment de la situació social dels mateixos.
3

L’aula és com un laboratori que necessita professors formats com a científics de l’educació

L’aula ha de ser com un laboratori on el professor ajuda a crear aquest clima bàsic, on el professorat crearà vincles forts amb els seus alumnes, on el professorat sap captar l’atenció dels alumnes, on es viu i s’aprèn amb intensitat, reflexionant sobre experiències reals, on l’aula és un espai d’autonomia i responsabilitat compartida. És un espai on es fa recerca contínuament, i on es treballa sovint en equip per resoldre els problemes. Per aquesta nova escola calen professors motivats per l’educació, formats com a científics de l’educació, amb capacitat d’observació, de crear, innovar i fer recerca a l’aula, educativament molt competent, mentalment sana i exemplar (socialment, èticament, artísticament, etc.).
Other voices from the educational community
Francesc Banyuls Llopis Francesc Banyuls Llopis
Director del Centre de Recursos...
Necessitat d'equilibri i permanència de les propostes de l...
Imma Palahí Pibernat Imma Palahí Pibernat
Mestra d'educació infantil i...
El grup: conèixer i respectar
Irene Mata Martínez Irene Mata Martínez
Secretaria de Direcció/...
l'aprenentatge és fonamentalment EMOCIONAL
Miquel COMAS MOLINÉ Miquel COMAS MOLINÉ
Meteoròleg educador
Actituds
MARGARITA ALONSO GUEVARA MARGARITA ALONSO GUEVARA
Mestra
Ens cal aprendre a conviure
Marina Tomàs i Folch Marina Tomàs i Folch
Professora
Valors i cultura professional educativa
Pere Marquès Graells Pere Marquès Graells
Professor i investigador educatiu
Fets: vivim en una nova Era/Cultura, ara som “i-persons” i...

More information