Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Carme Barba Corominas
Carme Barba Corominas
Mestra

Mestra, formadora de l’equip Àmbit TIC+C de l'ICE de la UAB i membre fundadora i vicepresidenta de la Comunitat Catalana de WebQuest. Formadora del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Escriptora: autora de Nens de Vidre (Editorial Columna, 1998),  coordinadora del llibre Ordinadors a les aules-La clau és la metodologia(Editorial Graó, 2010) Col·laboro  amb Nació Digital i amb MenorcaEdu21 "Un Pacte per l'educació".

Las 3 cosas que he aprendido

1

Ser crítics per aprendre a mirar

Després de 30 anys de mestra he arribat a la conclusió que educar, si realment tenim clar què volem, no és pas tan complicat. A mi em va bé tenir sempre presents tres coses o objectius generals: ajudar els nois i noies a ser crítics, creatius i solidaris. Amb ser crítics vull dir que per aprendre cal saber mirar, observar i plantejar-se preguntes, no acceptant les coses com ens diuen que són. De ben petits tots pregunten el perquè de tot i sovint som els adults els que els fem perdre aquesta curiositat innata i els obliguem a adaptar-se. Sobretot l’escola ha estat molt de temps un lloc on rebre respostes a preguntes que ells no s’havien fet i a bandejar les que de debò els inquietaven. Però a l’escola ja no podem viure aïllats de la realitat , sobretot ara al segle XXI, en un món tan complex, hem de posar els alumnes en contacte com més aviat millor amb aquest món de dins i fora de l’escola, eliminant els murs que sovint els han separat. Hem de permetre que els alumnes explorin maneres de comprendre’l. L’observació, la reflexió, el debat, l’escolta atenta dels arguments dels altres, la formulació d’hipòtesis i saber contrastar la informació que reben constantment, són estratègies que els nostres nois i noies necessiten de manera urgent.
2

Ser creatius per saber transformar

Però ser crítics no els servirà de gaire, sinó no són creatius. Per resoldre els problemes amb els que es trobaran calen respostes noves, alternatives, innovacions, solucions. Cal estimular-los a pensar de manera diferent i agosarada i a aprendre dels errors. Qui comet errors no fracassa, només fracassen els que es rendeixen, els que es resignen. La creativitat no només en els camps artístics sinó en qualsevol faceta de la vida, noves maneres d’organitzar la societat, d’entendre l’economia, les relacions socials, etc. Perquè “tot està per fer i tot és possible”.
3

Ser solidaris per fer-ho bé

Però amb ser crítics i creatius tampoc n’hi ha prou , cal a més que siguin solidaris , cal que al plantejar-se problemes i al cercar solucions creatives ho facin pensant en el bé comú, en els drets humans, en la justícia i en la protecció del Planeta. Diu Howard Gardner, el científic que va formular la teoria de les Intel•ligències Múltiples, que desenvolupar-les si no es posen al servei del be comú no servirà de res. Aquestes tres “coses” han d’anar sempre unides i per això cal que les propostes didàctiques, que realitzem a l’aula no siguin una acumulació d’activitats fragmentades. Hem de treballar per projectes de comprensió, projectes telemàtics col•laboratius, amb APB, (aprenentatge per resolució de problemes) o amb webquestes que són maneres de treballar que parteixen de situacions del món real, que cal analitzar de manera col•laborativa per prendre decisions creatives. Cal treballar realitzant tasques complexes i contextualitzades, que tinguin sentit per a l’alumne i de les quals en resulti un producte, fruit de posar en joc una mirada crítica, creativa i solidària sobre ells mateixos, els altres i el món que els envolta.
Otras voces de la comunidad educativa
M Núria Valls Molins M Núria Valls Molins
Experta en Educació de Persones...
Educar avui és fer ús de les TIC
Elvira Borrell Closa Elvira Borrell Closa
inspectora d'educació
L'avaluació és tant un procés tècnic com ètic i social
Marina Sambola Palau Marina Sambola Palau
Mestra
La mirada
Antoni Badia Antoni Badia
Professor dels Estudis de...
Família i escola, pares i mestres
Montserrat Boix Fargas Montserrat Boix Fargas
Mestra
Respecte i autoritat
Josep Anguera i Torrents Josep Anguera i Torrents
Economista
Vocació = agradar ensenyar
Teresa Terrades Teresa Terrades
Professora de secundària i coach...
La importància de treballar el projecte vital de cada noi o noia

Más información