Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Miquel Gené Molins
Miquel Gené Molins
Professor de secundària

Sóc nat a Sant Antoni de Vilamajor i visc a Barcelona. Estic casat i tinc tres fills que van a l'escola pública Fort Pienc de l'Eixample. Després dels estudis universitaris en Geologia, vaig treballar durant vuit anys com a tècnic en obra civil. Actualment sóc professor de Ciències de la Naturalesa a l'Institut Pla Marcell de Cardedeu. M'agrada fer excursions, la bici de muntanya, practicar ioga, la fotografia i la lectura.

El sistema educatiu és un conjunt de diferents elements que s'influencien mútuament, bàsicament: famílies, professorat i administració política. Podem imaginar un tamboret de tres potes que sostenen el seient, l'educació dels nostres infants i joves. Segons aquest model, per millorar el sistema educatiu, cal la implicació en un entorn de cooperació i complicitat de les famílies amb el professorat i l'administració.

Las 3 cosas que he aprendido

1

La participació de les famílies

La motivació dels alumnes és l'element principal pel seus aprenentatges. Segons diferents estudis publicats, les famílies que s'impliquen en l'educació i aprenentatge dels fills i filles afavoreixen el seu èxit educatiu. Si, a més, aquestes famílies participen en la vida del centre assistint als actes que s'hi fan, formant part de l'organització de l'AMPA o el Consell escolar, transmeten el seu compromís als seus infants i joves i afavoreixen la seva motivació per les tasques escolars.
2

El professorat és indispensable

La ràpida transformació de les societats a nivell mundial requereix adequar la pràctica docent als reptes de les noves realitats. Per tal d'adequar-nos a aquesta nova forma d'ensenyar i aprendre cal que els professionals poguem opinar i decidir sobre aquesta transformació. El col•lectiu professional que hem d'aplicar un nou model ha de participar en la seva elaboració perquè: a) el professorat és qui més coneix la realitat de les aules; i b) l'èxit d'un nou model dependrà de la motivació en què s'apliqui i aquesta motivació passa perquè el professorat senti que el model educatiu és seu i no només que ve imposat per l'administració.
3

El lideratge de l'administració educativa

El Departament d'Ensenyament té el rol de liderar un sistema educatiu que satisfaci les necessitats de la societat que l'ha escollit. La comprensió de les necessitats dels sistema educatiu parteixen de l'anàlisi objectiu de la seva situació i requeriments. Perquè aquesta anàlisi sigui el més objectiva possible han de participar els altres dos elements del sistema educatiu: les famílies i professorat. És responsabilitat del Departament d'Ensenyament fer possible que famílies, professorat i administració analitzin i dissenyin col·laborativament el millor sistema educatiu possible per la nostra societat.



Per un bon sistema educatiu cal, segons el model sistèmic : a) la implicació de les famílies en l'aprenentatge del seus fills i filles; i b) la motivació del professorat per acceptar un canvi de paradigma en l'Ensenyament. Només una administració  que reconegui la participació de les famílies, tingui la confiança dels professionals de l'Ensenyament i sigui capaç de coordinar un procés de millora participatiu podrà aconseguir adaptar el sistema educatiu als reptes que necessita Catalunya.

Otras voces de la comunidad educativa
Jordi Bardají Cusó Jordi Bardají Cusó
Professor interí de secundària
Els que han de fer feina són els alumnes
Nélida Zaitegi de Miguel Nélida Zaitegi de Miguel
Maestra, pedagoga e Inspectora de...
EDUCAR ES ENSEÑAR A SER BUENA PERSONA, BUENA CIUDADANA Y BUENA...
Anna Agramont Llinàs Anna Agramont Llinàs
I+D
L'educació en sí, és un projecte sense fi en constant...
Carles Monereo Font Carles Monereo Font
Professor de Psicologia de l'...
Mai aprenem sols
Victòria Oliu Subiranas Victòria Oliu Subiranas
Professora de matemàtiques a ESO i...
Preguntar i escoltar a l'alumnat
Joan Joan
professor de secundària jubilat
L'alumne, al centre
Joan Canimas Brugué Joan Canimas Brugué
Observatori d'ètica aplicada...
De la utopia educativa a l'omnipresència de la formació

Más información