Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Mireia Hugas Claparols
Mireia Hugas Claparols
Tutora i professora de PQPI
Pedagoga i integradora social. Cursant un màster en psicologia de l'educació (és important seguir formant-nos!). Sóc empordanesa, però visc a Barcelona. Fins ara les meves feines en l'educació havien estat relacionades amb les necessitats educatives especials. He treballat en pisos amb persones amb discapacitat, he fet d'educadora d'educació especial i he fet una atenció domiciliària (a jornada completa) a un alumne amb discapacitat motriu. Aquesta última feina, de 4 anys, em va ensenyar moltes coses, entre d'altres: a veure la vida des d'una altra perspectiva, a prendre decisions sobre què era allò realment important d'aprendre (ja que la seva situació era molt especial), i a valorar molt el treball conjunt amb la família. Aquest curs he començat una nova experiència: sóc tutora de PQPI. La feina que faig és totalment diferent, però, igual que en les anteriors, l'essencial és buscar la manera d'arribar als alumnes i fer-los sentir acollits durant tot el procés d'ensenyament aprenentatge. M'interessa tot allò relacionat amb l'escola inclusiva, la relació família escola, la qualitat de vida de les famílies amb fills amb NEE, la qualitat de l'educació, els sistemes alternatius i augmentatius de comunicació (en especial el programa the grid2), la pedagogia sistèmica, la relació entre el centre educatiu i el seu entorn, entre moltes altres coses.

Las 3 cosas que he aprendido

1

AVANÇAR CAP A UNA ESCOLA INCLUSIVA, DE VERITAT

Per treballar de manera inclusiva és imprescindible que tota la comunitat educativa s’involucri en el procés i que el centre vulgui ser realment inclusiu. Els centres han de prendre mesures a tres nivells: les destinades al mateix centre educatiu, les destinades a l’aula i les destinades als alumnes. Les mesures dirigides als alumnes han d’anar encarades a crear contextos simultanis i a diversificar les activitats. Cal crear un clima positiu d’aula per tal que emergeixin uns valors compartits i per tal d’incentivar l’equitat i l’excel•lència.
2

ENFOCAMENT NATURALISTA

Treballar a l’espai propi de l’alumne pot contribuir molt a millorar la intervenció de tots els professionals: CDIAP, logopedes... però també mestres de primària i professors de secundària. Entendre on viuen els alumnes, quins materials els envolten i de quins recursos disposen ajudarà a dissenyar una estratègia d’intervenció. Aquesta tasca també permetrà veure quines són les fortaleses de les famílies i com ens podem ajudar de manera mútua per trobar les millors eines i per decidir quines competències volem treballar: cal tenir clar que ells són qui millor coneixen els seus fills. Penso que aquesta manera de treballar, encara poc habitual, no hauria de ser només recomanable per a alumnes amb discapacitat, sinó per a qualsevol alumne a qui considerem que pot ser útil.
3

QUÈ FALLA A LA PRIMÀRIA I A LA SECUNDÀRIA AMB ALUMNES AMB POC CAPITAL CULTURAL?

Molts dels alumnes que no acaben la secundària són alumnes amb baix capital cultural. Acostumen a pertànyer a famílies de classe baixa, amb pocs recursos. Tot i que és evident que les famílies són una peça essencial en l’educació dels nens i joves, cal preguntar-se si els centres educatius poden buscar estratègies i recursos per a revertir aquestes situacions. Podem fer alguna cosa per evitar que deixin els estudis? Crec que algunes de les claus són: canviar el llenguatge que s’utiliza per comunicar-se amb els alumnes per tal de fer-lo més proper a ells; treballar a partir de l’entorn més proper a l’alumnat i amb aquells continguts pels quals mostra més interès; o dissenyar agrupaments realment heterogenis.
Otras voces de la comunidad educativa
Ricard Aymerich Balagueró Ricard Aymerich Balagueró
Mestre i psicòleg. Director de l...
No hi ha educació sense compromís
Jordi Longás Mayayo Jordi Longás Mayayo
Professor FPCEE Blanquerna (...
L'escola ha de ser una organització positiva
Lola Abelló Planas Lola Abelló Planas
Ex presidenta de la CEAPA,...
L'educació està en la proximitat
María Lucrecia Tigse Caillagua María Lucrecia Tigse Caillagua
Docente de EGB
Educación para la vida
BLANCA PIEDRA ASTUDILLO
PROFESORA DE PRIMERO DE BASICA
ACOMPAÑAMIENTO EN LA EDUCACION
Anna-Bel Carbonell Rios Anna-Bel Carbonell Rios
Directora de la Fundació Comtal....
Educar és construir
Carme Hernández Escolano Carme Hernández Escolano
Pedagoga del Centre per a la...
La importància d’educar el conjunt de les dimensions de la...

Más información