Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Damià Perpinyà
Damià Perpinyà
Tècnic docent en el Servei de Llengües Estrangeres
Sóc mestre d'educació primària i apassionat de les TAC

The three things I’ve learned

1

L’alumne protagonista

Penso que és important fer sentir l’alumne protagonista del seu procés d’aprenentatge i crec que això no s’aconsegueix planificant quin tema del llibre farem cada mes o quins seran els projectes que es faran en cada trimestre. L’alumne ha de sentir-se implicat en allò que aprèn, ha de poder decidir allò que vol aprendre i la manera com ho vol aprendre. El mestre ja no estira de la corda en la que van lligats els seus alumnes i els fa pujar al cim de la muntanya. Mestre i alumnes fan camí plegats i junts busquen la millor ruta per poder fer el cim. Comptar amb la implicació, el compromís, l’esforç i la iniciativa de l’alumne són en gran part la clau de l’èxit.
2

Nous models

Hem passat hores i hores intentant memoritzar llistes de rius, de reis, fórmules matemàtiques, etc. Aquests coneixements que s’adquirien (o adquireixen) a les escoles ara estan a l’abast de qualsevol persona que tingui un smartphone a la mà. L’escola encara reprodueix models clàssics d’ensenyament i comunicació. Aleshores, què cal ensenyar a l’escola? Hem d’ajudar els nostres alumnes a que aprenguin a fer coses, a raonar, a negociar, a coordinar-se, a comunicar-se, a coordinar esforços, a compartir propostes. Cal un treball competencial i vivencial. Hem de fer que els nostres alumnes adquireixin aquelles competències i habilitats que li seran d’utilitat al llarg de la seva vida.
3

Escola oberta al món

L’escola ha de deixar de ser un espai tancat. Quan els nostres alumnes entren a l’aula els obliguem a deixar el mòbil a la bossa malgrat el potencial que té aquest dispositiu per a l’aprenentatge. Les tecnologies -que han de començar a perdre l’adjectiu de “noves”- han de ser a l’aula: els videojocs, les tablets, els smartphones, els ordinadors, etc. En un món comunicatiu, social i globalitzat aquests dispositius permeten tenir accés immediat a una gran quantitat de dades i informació i ens permeten crear xarxes de treball i col·laboració.
Other voices from the educational community
Natàlia Gomà Argilaga Natàlia Gomà Argilaga
Psicòloga social
Disseny d’una política pública de proximitat des de les...
Jenny Isabel Flores Flores
Prof. de educación básica
Aprender a aprender
Imma Palahí Pibernat Imma Palahí Pibernat
Mestra d'educació infantil i...
El grup: conèixer i respectar
Klever Ernesto Zagal Chisaguano Klever Ernesto Zagal Chisaguano
Profesor de educación básica de...
La educación debe ser una celebración de la vida
Enric Garcia Torrents Enric Garcia Torrents
Investigador i empresari
El model tradicional està caducat
Montserrat Fisas Ollé Montserrat Fisas Ollé
Docent en Educació de persones...
S’ha de garantir l’educació bàsica de totes les persones adultes...
Silvia Soldevila Bueno Silvia Soldevila Bueno
Operaria en una fàbrica
Teoria i pràctica

More information