Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Damià Perpinyà
Damià Perpinyà
Tècnic docent en el Servei de Llengües Estrangeres
Sóc mestre d'educació primària i apassionat de les TAC

Las 3 cosas que he aprendido

1

L’alumne protagonista

Penso que és important fer sentir l’alumne protagonista del seu procés d’aprenentatge i crec que això no s’aconsegueix planificant quin tema del llibre farem cada mes o quins seran els projectes que es faran en cada trimestre. L’alumne ha de sentir-se implicat en allò que aprèn, ha de poder decidir allò que vol aprendre i la manera com ho vol aprendre. El mestre ja no estira de la corda en la que van lligats els seus alumnes i els fa pujar al cim de la muntanya. Mestre i alumnes fan camí plegats i junts busquen la millor ruta per poder fer el cim. Comptar amb la implicació, el compromís, l’esforç i la iniciativa de l’alumne són en gran part la clau de l’èxit.
2

Nous models

Hem passat hores i hores intentant memoritzar llistes de rius, de reis, fórmules matemàtiques, etc. Aquests coneixements que s’adquirien (o adquireixen) a les escoles ara estan a l’abast de qualsevol persona que tingui un smartphone a la mà. L’escola encara reprodueix models clàssics d’ensenyament i comunicació. Aleshores, què cal ensenyar a l’escola? Hem d’ajudar els nostres alumnes a que aprenguin a fer coses, a raonar, a negociar, a coordinar-se, a comunicar-se, a coordinar esforços, a compartir propostes. Cal un treball competencial i vivencial. Hem de fer que els nostres alumnes adquireixin aquelles competències i habilitats que li seran d’utilitat al llarg de la seva vida.
3

Escola oberta al món

L’escola ha de deixar de ser un espai tancat. Quan els nostres alumnes entren a l’aula els obliguem a deixar el mòbil a la bossa malgrat el potencial que té aquest dispositiu per a l’aprenentatge. Les tecnologies -que han de començar a perdre l’adjectiu de “noves”- han de ser a l’aula: els videojocs, les tablets, els smartphones, els ordinadors, etc. En un món comunicatiu, social i globalitzat aquests dispositius permeten tenir accés immediat a una gran quantitat de dades i informació i ens permeten crear xarxes de treball i col·laboració.
Otras voces de la comunidad educativa
Jordi Bernabeu Farrús Jordi Bernabeu Farrús
Psicòleg, educador i professor UVIC
La cerca de l'equilibri
Pilar Lleonart Forradellas Pilar Lleonart Forradellas
Pedagoga, Cap de projectes (...
L'Educació ens fa crèixer per dins i per fóra. És una...
Xavi Geis Xavi Geis
Mestre i direcció escola Rellinars
A aprendre
Ladislau Girona Flores Ladislau Girona Flores
Assessoria i Consultoria
Ethos-Passió
JOAN GUÀRDIA OLMOS JOAN GUÀRDIA OLMOS
Professor de la Facultat de...
Fer política per fer millorar l’educació es necessari, fer...
Lluís Tarín Lluís Tarín
Assessor especialitzat en...
Centrar-se en el com sense tenir prèviament clar el què i el...
Xavier Úcar Xavier Úcar
Catedràtic de Pedagogia Social
La importància de l'aprenentatge informal

Más información