Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Damià Perpinyà
Damià Perpinyà
Tècnic docent en el Servei de Llengües Estrangeres
Sóc mestre d'educació primària i apassionat de les TAC

Las 3 cosas que he aprendido

1

L’alumne protagonista

Penso que és important fer sentir l’alumne protagonista del seu procés d’aprenentatge i crec que això no s’aconsegueix planificant quin tema del llibre farem cada mes o quins seran els projectes que es faran en cada trimestre. L’alumne ha de sentir-se implicat en allò que aprèn, ha de poder decidir allò que vol aprendre i la manera com ho vol aprendre. El mestre ja no estira de la corda en la que van lligats els seus alumnes i els fa pujar al cim de la muntanya. Mestre i alumnes fan camí plegats i junts busquen la millor ruta per poder fer el cim. Comptar amb la implicació, el compromís, l’esforç i la iniciativa de l’alumne són en gran part la clau de l’èxit.
2

Nous models

Hem passat hores i hores intentant memoritzar llistes de rius, de reis, fórmules matemàtiques, etc. Aquests coneixements que s’adquirien (o adquireixen) a les escoles ara estan a l’abast de qualsevol persona que tingui un smartphone a la mà. L’escola encara reprodueix models clàssics d’ensenyament i comunicació. Aleshores, què cal ensenyar a l’escola? Hem d’ajudar els nostres alumnes a que aprenguin a fer coses, a raonar, a negociar, a coordinar-se, a comunicar-se, a coordinar esforços, a compartir propostes. Cal un treball competencial i vivencial. Hem de fer que els nostres alumnes adquireixin aquelles competències i habilitats que li seran d’utilitat al llarg de la seva vida.
3

Escola oberta al món

L’escola ha de deixar de ser un espai tancat. Quan els nostres alumnes entren a l’aula els obliguem a deixar el mòbil a la bossa malgrat el potencial que té aquest dispositiu per a l’aprenentatge. Les tecnologies -que han de començar a perdre l’adjectiu de “noves”- han de ser a l’aula: els videojocs, les tablets, els smartphones, els ordinadors, etc. En un món comunicatiu, social i globalitzat aquests dispositius permeten tenir accés immediat a una gran quantitat de dades i informació i ens permeten crear xarxes de treball i col·laboració.
Otras voces de la comunidad educativa
jorge patricio pineida mena jorge patricio pineida mena
docente
la educación es un juego del aprendizaje
Lluís Tarín Lluís Tarín
Assessor especialitzat en...
Centrar-se en el com sense tenir prèviament clar el què i el...
Oriol Homs Ferret Oriol Homs Ferret
Sociòleg
L'avaluació sistemàtica és una de les principals eines de...
Ladislau Girona Flores Ladislau Girona Flores
Assessoria i Consultoria
Ethos-Passió
Ramon Benet Franch Ramon Benet Franch
Professor de FP
Una certa dosis d’inseguretat és bàsica per ser un bon professor
Carlos Guillermo Mena Ordóñez
Docente de séptimo grado de EGB
La educación no será una imposición.
Óscar Chaparro Carrera Óscar Chaparro Carrera
Etudiant de doble grau d'...
El respecte a les necessitats de cadascú

Más información