Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Xavier Besalú Costa
Professor de Pedagogia a la Universitat de Girona
He fet 12 anys de mestre d'escola; des de fa uns anys, faig de professor dels estudis de magisteri i de pedagogia a la universitat de Girona. M'he especialitzat en educació intercultural i en formació de professorat. En aquest sentit, col·laboro amb alguns moviments de renovació pedagògica, amb el sindicalisme de classe i amb alguna associació solidària.

Les tres coses que he après

1

La relació personal és important

En un context de saturació de la informació, de globalització, de virtualitat, l'educació té un actiu important (que, en aquests moments, pot fer fins i tot un paper reequilibrador) que és el contacte físic, la relació personal, la presencialitat, el diàleg en primera persona, de tu a tu. Sense renunciar a res, convé potenciar aquesta dimensió de l'educació.
2

Llegir demana temps, atenciói i esforç

La lectura, amb voluntat d'aprendre, de comprendre, de saber, no és una activitat mecànica, ni senzilla. Requereix d'algunes condicions. La primera és temps: està informat és fàcil; convertir la informació en saber, en formació, demana una certa calma. L'atenció, a la vista dels múltiples estímuls que ens criden, no ho té fàcil per concentrar-se; per això cal entrenar-la. Finalment, avui que està tan de moda l'esforç, sense més precisions, convé dir que la lectura és també una activitat esforçada.
3

L'aprenentatge, com la vida, no s'acaba mai

Quan tens una certa edat (com és el meu cas) t'adones que la formació de base (l'obligatòria i la unviersitària) va ser només una plataforma, un punt de partida per llençar-se amb certes garanties al mar de la vida. I t'adones també que ha estat la vida justament la que ha anat conduint els teus interessos, les teves formacions, els teus aprenentatges... Doncs això!
Altres veus de la comunitat educativa
Josep Maria Martorell Benach Josep Maria Martorell Benach
Docent a 2ària
Transmetre
Roser Canals Cabau Roser Canals Cabau
professora de ciències socials i...
Les didàctiques específiques claus en la formació del professorat
Román Castro Alcaide Román Castro Alcaide
Professor d'universitat
Entusiasme
Teresa Romagosa López Teresa Romagosa López
Responsable Escola municipal de...
L' esforç
Josep M. Mominó Josep M. Mominó
Professor de la UOC
El nostre model educatiu sembla poc apropiat per formar...
Carme Porta Abad Carme Porta Abad
Cap de Comunicació
L'aprenentatge és vital
Laia Sagarra i Marín Laia Sagarra i Marín
Professora de Música a ESO i BTX i...
l'interès per millorar és bàsic

Més informació