Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Louise Stoll
Louise Stoll
Catedràtica d’Educació de la Universitat de Londres

Catedràtica d’Educació, London Centre for Leadership in Learning, Institute of Education, Universitat de Londres i experta de l’OCDE.

Les tres coses que he après

Els joves poden aportar molt al seu propi coneixement si els deixem.
1

Fer que la curiositat i el desig de la majoria dels alumnes marqui la diferència

Els éssers humans cerquen constantment noves experiències i intenten satisfer la curiositat sense necessitat de recompenses innecessàries. La motivació està vinculada amb l'interès i la implicació. Motivar els estudiants és una activitat complexa i idiosincràtica amb moltes solucions possibles. Els joves han de saber per què estan aprenent alguna cosa i quin element diferenciador pot aportar-los. La seva motivació per aprendre està relacionada amb la connexió a les seves pròpies vivències, a experiències que puguin imaginar o idees que els entusiasmin. Estan especialment motivats quan toca analitzar i participar en activitats que tenen un impacte determinat sobre els altres o que estan basades en temes socials, i els fascinen els projectes que els introdueixen en la comunitat, els permeten treballar en grups, tenen influència sobre les decisions reals i els plantegen desafiaments que fan que hagin de desenvolupar tècniques i coneixements que els altres valoren de forma clara.

2

Fomentar l’aprenentatge independent

La independència no és una cosa que simplement succeeix, igual que la resta de les aptituds humanes complexes. Convertir-se en independent requereix disposar de bons models, de suport i de molta pràctica. No s’aconsegueix de forma immediata i pot haver-hi molts contratemps pel camí. Quan els educadors treballen per implicar els alumnes i fomentar-ne la independència, en realitat els estan ajudant a ser responsables del seu propi aprenentatge i els estan facilitant les eines necessàries per emprendre aquest procés de forma intel·ligent i adequada. Els alumnes han de disposar de la capacitat d'experimentar amb noves idees, dur-les a terme, veure com encaixen, lluitar contra els aspectes que no encaixin i afrontar-los. Han de conèixer els objectius i les expectatives com a punt de referència per al seu treball d'aprenentatge, fet que requereix molt de temps de pràctica, reflexió, debat i nous intents.

3

Aconseguir que l’aprenentatge sigui un element social

L'aprenentatge no es du a terme de forma aïllada, sinó que els alumnes aprenen molt uns dels altres, i també de qui els envolta. Per a molts, aprendre amb companys és un aspecte fonamental. El coneixement sol construir-se durant l'intercanvi d'experiències, a través de la interacció de diverses ments que s’encaren conjuntament a un repte. La implicació social pot representar un impuls molt important de cara a l'aprenentatge. És important que els alumnes entenguin el concepte de comunitat d'aprenentatge, les cultures de col·laboració i els mètodes d'investigació en grup, que permeten als alumnes processar les idees i abordar en veu alta les seves creences, conceptes, incoherències i idees equivocades al costat dels seus companys. L'aprenentatge millora quan els alumnes descobreixen com aprendre junts, s'impliquen en converses serioses sobre l'anàlisi de temes importants, han compartit responsabilitat en el sentit d'aplicar el que saben a les noves situacions i dediquen temps a plantejar preguntes i controlar el seu propi aprenentatge, tant individualment com en grup.

Altres veus de la comunitat educativa
Alejandro Paniagua Rodriguez Alejandro Paniagua Rodriguez
Mestre i Investigador Predoctoral...
Per una nova Economia Política de l'escola
Aina Tarabini Aina Tarabini
Professora de Sociologia de la UAB
L’abandonament escolar i l’equitat educativa
Natàlia Gomà Argilaga Natàlia Gomà Argilaga
Psicòloga social
Disseny d’una política pública de proximitat des de les...
FANNY AUQUILLA PACURUCU FANNY AUQUILLA PACURUCU
PSICÓLOGA CLÍNICA
LA EDUCACIÓN ES DIVERTIDA
Mònica Coll Llastarri Mònica Coll Llastarri
Infermera
PARTICIPACIÓ ACTIVA
Jordi Bernabeu Farrús Jordi Bernabeu Farrús
Psicòleg, educador i professor UVIC
La cerca de l'equilibri
Júlia Masip Serra Júlia Masip Serra
Psicòloga de Serveis Socials....
Importància de la transmissió/herència familiar

Més informació