Les veus de la comunitat educativa per celebrar els 10 anys de Debats d’Educació.
Catedràtica d’Educació, London Centre for Leadership in Learning, Institute of Education, Universitat de Londres i experta de l’OCDE.
La independència no és una cosa que simplement succeeix, igual que la resta de les aptituds humanes complexes. Convertir-se en independent requereix disposar de bons models, de suport i de molta pràctica. No s’aconsegueix de forma immediata i pot haver-hi molts contratemps pel camí. Quan els educadors treballen per implicar els alumnes i fomentar-ne la independència, en realitat els estan ajudant a ser responsables del seu propi aprenentatge i els estan facilitant les eines necessàries per emprendre aquest procés de forma intel·ligent i adequada. Els alumnes han de disposar de la capacitat d'experimentar amb noves idees, dur-les a terme, veure com encaixen, lluitar contra els aspectes que no encaixin i afrontar-los. Han de conèixer els objectius i les expectatives com a punt de referència per al seu treball d'aprenentatge, fet que requereix molt de temps de pràctica, reflexió, debat i nous intents.
L'aprenentatge no es du a terme de forma aïllada, sinó que els alumnes aprenen molt uns dels altres, i també de qui els envolta. Per a molts, aprendre amb companys és un aspecte fonamental. El coneixement sol construir-se durant l'intercanvi d'experiències, a través de la interacció de diverses ments que s’encaren conjuntament a un repte. La implicació social pot representar un impuls molt important de cara a l'aprenentatge. És important que els alumnes entenguin el concepte de comunitat d'aprenentatge, les cultures de col·laboració i els mètodes d'investigació en grup, que permeten als alumnes processar les idees i abordar en veu alta les seves creences, conceptes, incoherències i idees equivocades al costat dels seus companys. L'aprenentatge millora quan els alumnes descobreixen com aprendre junts, s'impliquen en converses serioses sobre l'anàlisi de temes importants, han compartit responsabilitat en el sentit d'aplicar el que saben a les noves situacions i dediquen temps a plantejar preguntes i controlar el seu propi aprenentatge, tant individualment com en grup.