Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Alejandro Paniagua Rodriguez
Alejandro Paniagua Rodriguez
Mestre i Investigador Predoctoral en Antropologia de l'Educació (UAB)

Estudiant de Magisteri, he treballat com a mestre durant 7 anys en una vintena d'escoles de l'àrea metropolitana de Barcelona. Vaig acabar Antropologia Social al 2007 i dos anys més tard vaig començar el doctorat en Antropologia de l'Educació fent recerca sobre relació familia-escola, immigració i educació especial. Vaig treballar com a investigador en el projecte "Tothom a l'AMPA" a la Federació d'Associacions de Mares i Pares de Catalunya (FaPaC) i també he col.laborat en diversos projectes a Catalunya i el Regne Unit.

Las 3 cosas que he aprendido

1

Per una nova Economia Política de l'escola

Cal repensar quin paper té la institució escolar dins el context de la globalització i les transformacions provocades per la creixent deslocalització de les empreses. L'escola no pot resoldre per si mateixa la precarietat laboral ni la falta de llocs de treball. Per tant, cal reflexionar sobre què entenem per èxit escolar i resituar allò educatiu dins un marc polític i ideológic sense complexos. El debat educatiu a d'anar més enllà de models de gestió, eficàcia i eficiència per interrogar-se sobre el tipus de ciutadans que forma i nodreix, posant l'èmfasi en quines eïnes per la millora i la transformació social es posa a disposició dels i de les alumnes.
2

Creativitat i esperit emancipador

El pas per les institucions educatives ha de ser quelcom estimulant per a tothom, de manera que hi existeixi una flexibilitat que pugui per permetre atendre sensibilitats diverses i canalitzar interessos múltiples. Necessitem professors i mestres ben preparats, si, però sobretot models d'organització d'escola i de currículum que permeti captar i motivar a l'alumnat tot oferint estímuls apropiats. En conseqüència, necessitem crear espais, pefils i projectes innovadors, transversals i atractius que permetin vehicular els continguts i habilitats necessaris per l'autonomia de l'individu, en un sentit ampli.
3

Inversió, autonomia "pública" i reformes basades en la recerca

Cal apostar per un sistema públic que sigui alhora equitatiu i diversificat, on la diferencia estigui marcada pels projectes educatius i no per la composició social de l'escola. Fomentar projectes diferents i equips multidisciplinars que fomentin una perfil d'educador humanístic i comunicatiu amb tot tipus d'alumnat i famílies. Finalment, s'ha d'apostar per incentivar la investigació i les reformes en política educativa, organització de centre, gestió d'aula i formació de mestres basada en dades empiriques contrastables i rigoroses.
Otras voces de la comunidad educativa
Xus López-Arenas Montes Xus López-Arenas Montes
Educadora Social
La comunitat educativa també som els pares i mares
Cristina Ramírez Roa Cristina Ramírez Roa
Professora de la Universitat de...
Enseñar implica comprensión, dedicación y aprendizaje continuos
Montserrat Gironell Montserrat Gironell
Mestre de Cicle Inicial
Educar per a la trascendència
Josep Maria Martorell Benach Josep Maria Martorell Benach
Docent a 2ària
Transmetre
Mireia Hugas Claparols Mireia Hugas Claparols
Tutora i professora de PQPI
AVANÇAR CAP A UNA ESCOLA INCLUSIVA, DE VERITAT
Oscar Martínez Rivera Oscar Martínez Rivera
Professor de la Facultat Pere...
Capacitat resilient de les persones
Elvira Borrell Closa Elvira Borrell Closa
inspectora d'educació
L'avaluació és tant un procés tècnic com ètic i social

Más información