Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Marta Mingot Pallés
Marta Mingot Pallés
Responsable de l'àrea pedagògica de la FEDAC

Responsable àrea pedagògica de la FEDAC, sóc psicòloga i educadora. Crec que la  confiança és motor de canvi  i la força del treball en equip una de les  riqueses més gran d'una escola.

Las 3 cosas que he aprendido

1

El canvi primer cal somiar-lo per després portar-lo a la pràctica

Tot canvi comença per un canvi personal, que requereix primer el desig de somiar-lo, d’aconseguir-lo, i després l’actitud necessària per realitzar-lo. Una actitud que implica esforç i constància front el canvi d’hàbits i rutines, així com una actitud de confiança i perseverança en la persecució de l’objectiu. A nivell educatiu és important poder-nos imaginar, somiar, com seria l’educació que desitgem, no és moment d’instal•lar-nos en dubtes constants, és moment de passar a l’acció junt amb un voler observar, experimentar, comparar i aprendre. El professorat ha d’aportar la seva passió a la seva tasca d’educar i ha d’enriquir-se mútuament de les fortaleses de tots els companys del claustre, fet que implica que tota la comunitat educativa en surti enfortida.
2

El canvi educatiu sí o sí

Si en alguna cosa estem d’acord un percentatge significatiu de docents és que el sistema educatiu reclama transformacions significatives a diferents nivells: metodològic, organitzatiu, avaluatiu... Transformacions que han de partir d’un canvi de model basat en el paradigma de l’educació competencial que pugui donar una resposta real a les demandes de la societat i l’alumnat del segle XXI. Aquest canvi educatiu requereix d’un treball conjunt de tota la comunitat educativa i de l’entorn. És important sumar esforços per aconseguir crear xarxa entre tots i totes i que sigui un tarannà sostenible en el temps. Tots hem de col•laborar amb l’objectiu de l’educació dels infants i joves que són la societat del futur. El valor educatiu no és lineal sinó en xarxa.
3

Junts les nostres possibilitats no tenen límit

A nivell docent, estic convençuda que per donar resposta als reptes que ens planteja l’educació actual, el professorat ha de treballar en equip, de forma cooperativa i sortir del seu aïllament. Cal avançar perquè en els claustres hi hagi un clima basat en la confiança. La confiança en qualsevol context ens fa forts per emprendre nous reptes, ens ajuda a il•lusionar-nos a nivell emocional o cognitiu, ens ajuda a créixer, a sortir de les aules i a obrir els espais i les fonts d’aprenentatge. Quan la cultura del centre és de confiança, hi ha espai per al canvi, a la sala de professors hi ha moments per fer-se preguntes al voltant de pedagogia, per ser crítics, creatius, per poder valorar les possibilitats de l’altre, sigui alumne, companys, pare, mare... , moments en definitiva per ampliar la mirada envers els altres i el món. Una vegada ens atrevim a sortir de la zona de confort, podem descobrir possibilitats pròpies i les possibilitats que generem en els altres.
Otras voces de la comunidad educativa
Luis Emiliano Minga Guaillas
LIDER-DOCENTE
EL INTERAPRENDIZAJE
Montserrat Boix Fargas Montserrat Boix Fargas
Mestra
Respecte i autoritat
Silvia Soldevila Bueno Silvia Soldevila Bueno
Operaria en una fàbrica
Teoria i pràctica
Jenny Isabel Flores Flores
Prof. de educación básica
Aprender a aprender
Maria Ojuel Solsona Maria Ojuel Solsona
Professora de geografia i història...
Fer alumnes reflexius i creatius
Dionisio Romero Martínez Dionisio Romero Martínez
Estudiant de pedagogia de la UAB
Comprendre la complexitat de l'educació és clau per...
Carme Mayugo i Majó Carme Mayugo i Majó
Educomunicadora
L'educació com a experiència de vida

Más información